El Ple va començar amb l’aprovació de l’acta de la sessió plenària del 21 de setembre, que, després d’incorporar una esmena pel que fa al redactat de la urgència d’una moció, es va aprovar per unanimitat.
El segon punt va servir per donar compte de la informació requerida pel Reial decret 635/2014 sobre el període mig de pagament a proveïdors de les administracions públiques. El regidor d’Hisenda, Adrià Saborit, va explicar que durant el primer trimestre de l’any el període mig de pagament va ser de 36,31 dies, quan el màxim són 30 dies, i que durant el segon trimestre ja s’està complint amb els terminis perquè s’està en 26,58 dies.
El tercer punt va donar compte del nomenament del representant suplent al Consorci per al Tractament de Residus Sòlids Urbans del Maresme: la regidora Núria Pera Maltes.
Amb el quart punt de la plenària es va aprovar, de forma provisional, amb els vots a favor de Junts Estimem Vilassar, PSC, ERC-VdMFutur i PP i l’abstenció de Babord, la modificació d’ordenances fiscals reguladores d’impostos pel 2024. Tal com va explicar el regidor d’Hisenda, Adrià Saborit, les modificacions proposades obeeixen bàsicament a l'adequació normativa i millores tècniques en la redacció d’alguns articles, és a dir, es modifiquen alguns dels textos però no els tipus impositius. Saborit va destacar els dos canvis més importants: l’ampliació del període màxim per sol·licitar la bonificació de l’IBI en la instal·lació de plaques fotovoltaiques que passa de 3 a 12 mesos, i la inclusió en el text de la taxa de vehicles de tracció mecànica de la bonificació pels vehicles elèctrics. A més de canvis en l’ordenança fiscal núm. 1 reguladora de l’IBI i de l’ordenança fiscal núm. 3 reguladora de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, també hi ha modificacions en l’ordenança fiscal núm. 2 reguladora de l’impost sobre activitats econòmiques, l’ordenança fiscal núm. 5 reguladora de l’impost sobre l’increment de valors dels terrenys de naturalesa urbana i l’ordenançanúm. 0 general de gestió, inspecció, liquidació i recaptació dels ingressos de dret públic municipals. Els acords de modificació de les ordenances fiscals quedaran exposats al públic en el taulell d’anuncis municipal durant el termini de 30 dies hàbils, dins dels quals es podran examinar i presentar al·legacions. Si no n’hi ha, els acords quedaran aprovats de forma definitiva.
Pel que fa als grups que van intervenir, des del PSC van demanar analitzar les ordenances fiscals amb més deteniment durant tot el 2024, una mà estesa al govern a la qual també es va afegir Babord per posar al dia les ordenances de cara a l’aprovació per al 2025. Babord va mostrar preocupació pel fet que el nivell d’ingressos, en no apujar-se ni els impostos ni les taxes, serà el mateix que l’any passat i que això pugui provocar retallades de serveis. També va demanar al govern que es vigili el compliment de les normatives referint-se al recàrrec sobre els pisos buits.
Sobre la confecció del pressupost del 2024, l’alcaldessa va intervenir per aclarir que ara mateix el pressupost, en procés d’elaboració, no quadra “perquè hi ha hagut increments en els interessos bancaris, en els consums de l’electricitat i el gas i s’han d’assumir els increments de sou dels treballadors públics i, per tant, la despesa és major que els ingressos perquè no s’apugen els impostos”. Laura Martínez va assenyalar que “val la pena fer un esforç en la contenció de la despesa abans que carregar-ho sobre la ciutadania” i que intentarien quadrar aquest pressupost i treballar durant el 2024 la revisió de les ordenances fiscals.
Seguidament, en el cinquè punt, es va aprovar de forma provisional, amb els vots a favor de Junts Estimem Vilassar i ERC-VdMFutur i l’abstenció de Babord, PSC i PP, la modificació de les ordenances fiscals corresponents a la taxa de recollida i tractament de residus domèstics i la de comercials. El regidor d’Hisenda i Medi Ambient, Adrià Saborit, va explicar que el nou contracte de recollida, transport i tractament de residus té un augment d’aproximadament 200.000 euros i que el cost del servei no és només aquest contracte sinó que també s’han de sumar els increments en el cost del Consorci de Tractament de Residus i la deixalleria, augments als quals s’afegeix la disminució dels ingressos que provenen dels retorns de cànons en funció del preu del paper, del plàstic o del vidre segons el reciclatge que es fa. Saborit va explicar que, amb la modificació de les ordenances, el govern intenta que el balanç d’aquest servei quedi, com a mínim, com estava en el 2022. La proposta és passar la taxa de la domèstica que està en 162,70 euros a 189,50 euros, un augment menor, va dir, que l’última vegada que es va actualitzar el 2014, i aplicar el mateix augment percentual, és a dir, el 16,47%, a la comercial.
En el torn de grups que van intervenir, el PP va explicar l’abstenció perquè no els hi semblava correcte augmentar la taxa amb les condicions actuals de neteja. Des del PSC, que també es va abstenir, van emplaçar el govern a treballar l’ordenança per ajustar el cost al nou servei i van mostrar-se en desacord en què l’increment proposat fos lineal per a tothom perquè el seu criteri és bonificar a les persones que ho fan bé. Babord, que també es va abstenir, va mostrar-se d’acord en el fet que la taxa s’havia d’actualitzar, però van argumentar que la pujada lineal del 16,47% perpetua una desproporció que ja existia entre el que paga un ciutadà per la domèstica i el que paga un establiment per la comercial. També van dir que la pujada de la taxa ha d’anar acompanyada d’una millora del servei i van demanar al govern que es comenci a treballar en l’ordenança fiscal i reguladora per al 2025 i en la campanya de sensibilització amb la ciutadania.Les modificacions es posaran a exposició pública en el taulell d’anuncis municipal durant el termini de 30 dies hàbils, dins dels quals es podran examinar i presentar al·legacions. Si no n’hi ha, els acords quedaran aprovats de forma definitiva.
En el sisè punt es va aprovar per unanimitat dels grups del plenari, l’inici de l’expedient per determinar el canvi de modalitat de la gestió del servei d’Escoles Bressol, optant per la gestió directa per l’Ajuntament amb mitjans propis i la dissolució del Patronat d’Escoles Bressol. L’alcaldessa va explicar que és un tema que ajudarà a millorar la gestió, però que no podrà ser efectiu fins a 1 de gener de 2025 perquè implica molts canvis contractuals. Tots els grups es van mostrar a favor de la proposta.
En el setè punt, es va aprovar per unanimitat la modificació puntual de la despesa prevista per a l’any 2023, vinculada al conveni d’encàrrec de gestió entre el Consell Comarcal del Maresme i l’Ajuntament de Vilassar de Mar per a la contractació conjunta esporàdica del Servei de Mobilitat Internacional per a joves del Maresme. La despesa complementària és per import de 203,33 euros.
En el vuitè punt, es va aprovar per unanimitat la declaració de nul·litat de ple dret de l’acord de Junta de Govern Local de data 14 de novembre de 2022 relatiu a l’autorització de la transmissió de la titularitat de l’autorització municipal per a l’ocupació del lloc de venda número 34 del mercat de venda no sedentària dels dijous.
En el novè punt, es va aprovar per unanimitat la finalització de l’expedient de revisió d’ofici de l’acord de la Junta de Govern Local de data 13 de febrer de 2023 relatiu a l’autorització de la transmissió de la titularitat de l’autorització municipal per a l’ocupació del lloc de venda número 31 del mercat de venda no sedentària dels dijous, sense procedir a la declaració de nul·litat.
En el capítol de mocions, es va rebutjar, amb els únics vots a favor del PP i els vots en contra de la resta de grups, la moció, no resolutiva, presentada pel grup municipal del PP, contra la tramitació d’una llei d’amnistia. Entre els acords de la moció, que no va prosperar, hi havia el rebuig a qualsevol tipus d'amnistia o indult generalitzat per a qualsevol grup de ciutadans, qualsevol que sigui el seu delicte. Els grups municipals que van votar en contra van criticar tant el redactat de la moció com el fet de portar a Ple una moció d’una llei d’amnistia que, de moment, no existeix.
Després de donar compte dels decrets de l’alcaldia des del núm. 3585/2023 al 3960/2023, es va passar al torn de precs i preguntes de l’oposició al govern.
Des del PP es va preguntar per a quan començaria la poda de l’arbrat i se li va respondre que a principis de novembre. La regidora del PP, com en plens anteriors, va tornar a assenyalar la necessitat de millorar la neteja de les voreres dels carrers amb aigua i sabó.
Des d’ERC-VdMFutur es va demanar que es revisi una part de Via Octaviana, que té una vorera molt estreta, i si es pot fer alguna cosa per minvar el perill a la plaça de l’Ajuntament pels infants que van en bici molt a prop de l’N-II. Com a prec van demanar que es revisi el Reglament de mitjans de comunicació municipals per tal que els textos dels escrits polítics puguin incorporar fotografies, gràfics o enllaços. I finalment, també van fer un prec a la resta de grups per tal de poder redactar una moció conjunta sobre el conflicte a Palestina per la gravetat dels fets.
Des del PSC van preguntar si es continuarà oferint el mateix Servei de Mobilitat Internacional Jove, i des del govern li van respondre que és el Consell Comarcal qui posa les condicions del servei. El PSC també va preguntar si s’ampliarà el servei de l’autobús urbà els diumenges i festius i sobre si està sobre la taula modificar la distribució dels col·legis electorals. Sobre el tema de l’autobús urbà, el regidor de Mobilitat va respondre que la intenció és ampliar el servei i que estan pendents d’una reunió amb l’AMTU. I sobre la distribució dels col·legis electorals es va respondre que hi ha la voluntat de replantejar-los. També van fer un prec per arreglar la vorera de Manuel Roca, 94 i el regidor de Via Pública va respondre que en tractar-se d’un gual d’un establiment, aquest tram de vorera és responsabilitat de l’establiment. El PSC també va preguntar si el govern actual preveu fer modificacions en la circulació del tram del carrer que va des del cementiri fins al carrer Marina per permetre l’accés tant des del Barato, com des del polígon com des del pàrquing de can Vives. Des del govern se li va respondre que s’està valorant la possibilitat de poder baixar des del pàrquing de can Vives i que això va lligat a una reducció de la velocitat dels cotxes davant la Bressoleta de l’avinguda Montevideo.
Des de Babord es va demanar per si l’Ajuntament té previst subvencionar hores de vetlladores de menjador a les escoles que ho necessitin i la regidora d’Educació li va respondre que n’eren conscients i que havien tingut reunió amb el director de Serveis Territorials. També van preguntar pel programa de natació adaptada a la Piscina Municipal i van dir al regidor d’Esports que els hauria agradat que s’hagués convocat la comissió de seguiment de la Piscina per tractar-ho abans no sortís publicat. Sobre la pacificació de l’N-II, van preguntar si el govern tenia previst repetir talls a l’N-II com a mesura de pressió a la Generalitat. Des del govern, l’alcaldessa li va respondre que no es creia que tallar l’N-II ajudi a pressionar i que els talls generen inconvenients de mobilització tant de recursos de l’Ajuntament com inconvenients de mobilitat a la ciutadania si no s’assabenta del tall.
Pel que fa al torn obert del públic, una veïna va insistir en la necessitat que l’autobús urbà funcioni els dissabtes i diumenges, sobretot per als desplaçaments de la gent gran.