Consells de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC)

 L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor de Vilassar de Mar segueix resolent qüestions relacionades amb el consum a través del correu electronic: omic219@vilassardemar.cat. A continuació, trobareu un espai amb recomanacions i explicacions sobre diferents qüestions de l’àmbit del consum relatives a l’estat d’alarma per la crisis de la COVID-19.

La seguretat en les eines de videoconferència

En una nota del 10 d’abril, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, que és l’entitat encarregada d’executar el servei públic de ciberseguretat, ens informa sobre el fet que en les darreres setmanes s’hagin publicat algunes notícies sobre suposats problemes de seguretat d’algunes d’aquestes eines de videoconferència, com és el cas de Zoom o Jitsi.

En aquest sentit l’Agència assegura que pel que fa a Zoom, el propi fabricant va publicar el passat 2 d’abril una nova actualització per als sistemes operatius Microsoft Windows on es resolien les vulnerabilitats de seguretat que permetrien obtenir les claus d’accés de l’usuari d’aquest sistema. Pel que fa les informacions aparegudes sobre Jitsi, a l’Agència de Ciberseguretat no li consten vulnerabilitats recents. La darrera de la qual se’n té constància és de fa 3 anys i ja va quedar resolta. És per això que des de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya es recomana actualitzar les aplicacions i el programari que utilitzem, tant a nivell personal com professional, cada cop que els fabricants publiquen una nova versió per evitar així ser exposats a riscos de ciberseguretat. 

En resum, en relació amb les eines de videoconferència l’Agència recomana que: 

  • Es mantingui la versió del programari actualitzada i que es configurin els elements de seguretat segons les indicacions del mateix fabricant, que es poden obtenir a través dels enllaços oficials del seu llocs web (veure nota peu de pàgina1). 
  • Es descarreguin sempre de Markets oficials o d’enllaços provinents de les pàgines oficials (actualment hi ha força campanyes de Phishing per suplantar aquest tipus d’eines). 
  • Verificar i valorar els usos que volem fer de cada aplicació (ja siguin lúdics, professionals, o d’altres) i els estàndards de seguretat de les solucions segons la rellevància de la informació que vulguem transmetre. 
  • Analitzar i verificar les condicions de privacitat de les solucions, ja que en molts casos la seva gratuïtat es justifica pel tractament de les dades personals de l’usuari. 
  • Evitar difondre informacions falses sobre possibles riscos de seguretat que no provinguin de fonts fiables i/o oficials. 

 

Recordeu que l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Vilassar de Mar segueix resolent qüestions relacionades amb el consum a través del correu electrònic: omic219@vilassardemar.cat.

 

    Moratòria d'hipoteques

Una de les mesures urgents extraordinàries aprovades pel govern de l’estat durant la crisi de la Covid-19 és la moratòria en el pagament de les hipoteques per a la compra de l’habitatge habitual.

Què comporta la moratòria? Comporta la suspensió del deute hipotecari durant el termini estipulat en la moratòria. També una novació de la hipoteca (condicions contractuals noves més beneficioses). 

I què implica aquesta suspensió? L'entitat bancària no podrà exigir el pagament de la quota hipotecària, ni de cap dels conceptes que la integren (amortització de capital o pagament d'interessos). Tampoc no es podran aplicar interessos de demora (és a dir, pel fet de deixar de pagar les quotes). 

Només és per habitatge habitual? No. És per habitatge habitual i immoble subjecte a activitat econòmica d’empresaris o professionals si han vist reduïts els ingressos en un 40% i per immobles arrendats si el propietari no cobra la renta des del moment de l’estat de l’alarma (14 de març). 

Qui pot demanar la moratòria? Es poden acollir a aquesta moratòria els deutors que, com a conseqüència de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19, es trobin en algun dels supòsits de vulnerabilitat econòmica següents: 

✓ Estar a l’atur arrel del confinament o tenir una reducció del 40% ingressos si ets empresari o professional. 

✓ El límit d’ingressos familiars del mes anterior a la petició de la moratòria no ha de superar 3 vegades el IPREM. És a dir 1.613,52 euros. Es pot veure ampliat en casos especials (fills o majors de 65 anys a càrrec, familiar amb discapacitat superior al 33%...). 

✓ Qui tingui una quota hipotecària, més les despeses, més els subministraments de l’habitatge que sigui igual o superior al 35% dels ingressos nets de la unitat familiar. A més del supòsit anterior, també ha de complir els següents requisits (tots ells): Qui, com a conseqüència de l’emergència sanitària, la seva unitat familiar hagi patit una alteració significativa de les seves circumstàncies econòmiques, és a dir, quan la hipoteca, en relació als ingressos, s’hagi multiplicat per 1,3 vegades. 

Com s’ha de tramitar? Cal acreditar davant l’entitat bancària que us trobeu en algun dels supòsits de vulnerabilitat econòmica previstos en el Reial decret. Per fer-ho cal presentar una sèrie de documents que es detallen a l’article 11 del Reial decret llei. Les principals entitats bancàries ja han posat a disposició dels seus usuaris aquesta informació en les seves webs. 

Què succeeix si és acceptada la sol·licitud per l’entitat bancària? En aquest cas s’haurà de signar en escriptura pública i inscriure en el Registre de la Propietat. Les despeses les pagarà l’entitat bancària. Mentre duri el confiament entren en vigor les noves condicions malgrat no es pot anar ni al Notari ni Registre. 

Quan es pot demanar? Des del 18 de març fins 15 dies després que finalitzi la vigència del Reial decret 8/20. Això significa que de moment, si no existeixen posteriors modificacions, és fins al 3 de maig.  

Quin temps té el banc per resoldre la nostra sol·licitud? Un cop feta la sol·licitud a l'entitat bancària, la moratòria s’ha de fer efectiva en el termini màxim de 15 dies. 

Quan de temps pot durar la moratòria? El Reial decret llei no ho estableix. Els bancs ho decidiran cas per cas quan la concedeixin. 

Les entitats bancàries estan aplicant el decret llei? La majoria d’entitats bancàries han introduït en la seva web el sistema per demanar la moratòria. 

 

Recordeu que l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Vilassar de Mar segueix resolent qüestions relacionades amb el consum a través del correu electrònic: omic219@vilassardemar.cat.

 

    Resolució de contractes de compravenda de béns o de prestació de serveis

Durant els propers dies l'OMIC analitzarà de forma detalla totes les modificacions legislatives relacionades amb el confinament per la Covid-19 i els drets dels consumidors. Ho farem en forma de preguntes i respostes (Faqs). Avui comencem amb la resolució de contractes que no es poden dur a terme en aquestes dates.

  • Si a causa de l’estat d’alarma, resulta impossible que se’m lliuri un producte o se’m presti un servei puc resoldre el contracte de forma unilateral? Si, però no mai sense haver intentat abans arribar a un acord amb el venedor o prestador del servei.
  • Quan s’entén que no hi ha possibilitat d’acord? 

Primer.- Quan no hi ha possibilitat d’acord entre el comerciant i el consumidor. 

Segon.- Han d’haver transcorregut 60 dies des de que es va deixar de prestar el servei o des del moment que ens havien de lliurar el bé. Es a dir, calen exhaurir els 60 dies per arribar a un acord.

  • Un cop transcorreguts els 60 dies ja estaria resolt el contracte de forma automàtica? 

No. Un cop transcorreguts els 60 dies de la negociació, el consumidor té un termini màxim de 14 dies per exigir la resolució del contracte amb tots els seus efectes.

  • Quins són aquests efectes? 

L’empresari ha de retornar els diners avançats pel consumidor excepte les despeses que se li hagin causat a l’empresari. En aquest cas s’ha d’especificar quines son les despeses. 

  • Estableix o especifica la Llei quines poden ser aquestes despeses? 

No. En aquest sentit el consumidor està poc protegit per aquesta Llei. S’haurà de recórrer a altres lleis per justificar que el retorn hauria de ser total.

  • Quan de temps té el comerciant per retornar-me els diners? 

14 dies màxim des de que el consumidor exigeix la resolució del contracte.

  • En cas de serveis de tracte successius (gimnàs, idiomes, cursos presencials...) la solució és la mateixa? 

En aquests casos també cal deixar transcórrer els 60 dies des de que no es va poder prestar el servei i cal buscar una solució pactada de futur. Si no hi hagués solució pactada l’empresari haurà de retornar els diners abonats pel període no prestat i deixar de cobrar els següents rebuts inicialment pactats.

  • Hi ha alternatives a la devolució del preu pagat? Sí. L’empresari, sempre amb l’acord del consumidor, pot reduir el preu de les següents mensualitats del servei en el cas de que estigui previst seguir prestant-lo quan s’alci l’estat d’alarma i les autoritats permetin seguir amb el servei contractat.

 

Recordeu que l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Vilassar de Mar segueix resolent qüestions relacionades amb el consum a través del correu electrònic: omic219@vilassardemar.cat.

 

    Límit de 50 euros en el pagament amb targeta sense pin

Haureu pogut observar que darrerament heu fet pagaments amb targeta de més de 20 euros sense posar el PIN (número secret). Fins que es va decretar l’estat d’alarma el límit de pagament sense PIN (número secret) als comerços era de 20 euros. A partir d’aquesta quantitat era obligat introduir el PIN.

Arrel de l’estat d’alarma (14 de març), les entitats financeres espanyoles membres del sistema espanyol de pagaments amb targeta (“Sistema de Targetes i Mitjans de pagament”) han acordat, en coordinació amb les marques internacionals, ampliar temporalment de 20€ a 50€ el límit del pagament contactless. Aquesta regla es mantindrà mentre estiguin vigents les mesures extraordinàries amb motiu de la situació ocasionada pel COVID-19. 

D'aquesta forma, en els pagaments per sota de 50€, el titular de la targeta no haurà de teclejar el PIN en el terminal, evitant així el contacte i la possibilitat de contagi. A partir del 30 de març, aquest canvi s'està aplicant de manera gradual per les entitats financeres en el petit i gran comerç. No a tots ho trobem però si en la majoria. 

En qualsevol cas, es continuaran aplicant les mesures de seguretat, control i autenticació reforçada que s'han incorporat recentment amb la nova directiva europea, que impliquen haver de teclejar el PIN quan s'acumulin 150€ o 5 operacions seguides sense PIN. 

Aquesta mesura augmentarà notablement el nombre d'operacions realitzades sense contacte, ja que Espanya és el país d'Europa que té una major infraestructura contactless, amb més del 90% de les targetes i terminals de pagament equipats ja amb aquesta tecnologia. 

La iniciativa està alineada amb la recomanació de l'Autoritat Bancària Europea d'incrementar els pagaments sense contacte, fins als llindars màxims de 50€ per transacció, segons el permès per la legislació europea. Altres països estan prenent mesures similars per a facilitar els pagaments sense contacte.

Recordeu que l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Vilassar de Mar segueix resolent qüestions relacionades amb el consum a través del correu electrònic: omic219@vilassardemar.cat.

 

    Algunes qüestions FAQs sobre els enterraments
  • Les empreses de serveis funeraris poden cobrar els serveis que no es poden prestar per raons sanitàries?

No. Si la persona consumidora tenia serveis o productes contractats que no es poden prestar o no es poden lliurar a causa de les mesures implementades en virtut de l'estat d'alarma aquests serveis no es poden cobrar. Les empreses de serveis funeraris, en cas d'haver cobrat aquests serveis, han de procedir a retornar al consumidor o usuari els imports ja abonats corresponents a aquests serveis o productes. 

  • Els serveis funeraris poden cobrar preus diferents dels habituals? 

No. Els preus no es poden veure modificats a l'alça per les circumstàncies excepcionals que s'estan vivint. El Govern ha establert que durant el període de vigència de l'estat d'alarma, els preus dels serveis funeraris no podran ser superiors als preus vigents amb anterioritat al 14 de març de 2020. Si ens han cobrat preus superiors ens ha de fer la devolució de forma automàtica de la diferència del preu cobrat de més i sense necessitat que la persona consumidora ho demani. Però si l'empresa no torna els diners de forma automàtica la persona consumidora disposa de sis mesos des de la data de finalització de l'estat d'alarma per a sol·licitar el corresponent reemborsament. 

  • Com puc saber si els preus que m'estan cobrant són els habituals? 

Durant l'estat d'alarma, les empreses de serveis funeraris han de facilitar obligatòriament a l'usuari, amb caràcter previ a la contractació del servei, un pressupost desglossat per cadascun dels conceptes inclosos en el mateix i la llista de preus vigent amb anterioritat al 14 de març de 2020, fins i tot en el cas que resulti necessari realitzar actuacions específiques a conseqüència de les defuncions produïdes per causa de la COVID-19, d'aquesta manera la persona consumidora pot verificar que se li cobren els preus habituals. 

  • Tinc una assegurança de decessos i hi ha serveis que tenia contractats que no s'han pogut prestar. Què haig de fer? 

Les companyies asseguradores estan obligades a prestar els serveis funeraris, que s'hagi pactat en la pòlissa, però a causa de la declaració de l'estat d'alarma ens podem trobar que l'asseguradora no pugui oferir alguns d'aquests serveis per motius sanitaris, com pot ser el cas de la repatriació de cadàvers a altres ciutats o països, a més dels que hem comentat abans. En aquests casos l'asseguradora només queda obligada a satisfer la suma assegurada als hereus de l'assegurat mort, no sent responsable de la qualitat dels serveis prestats. 

  • Qui ha d'assumir les costes dels serveis funeraris assegurats si es presten de manera diferent a la que es va contractar a la pòlissa? 

L'asseguradora està obligada a satisfer la suma assegurada als hereus de l'assegurat mort. Caldrà doncs comunicar la defunció a l'asseguradora i aquesta haurà d'assumir les despeses pel valor de la suma assegurada. Si les despeses són menors, haurà de satisfer la diferència als hereus de l'assegurat mort i si és superior, l'excés l'hauran de pagar els hereus.

Recordeu que l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Vilassar de Mar segueix resolent qüestions relacionades amb el consum a través del correu electrònic: omic219@vilassardemar.cat.

 

    Des del 4 juny, s'aixeca la suspensió dels terminis legals per reclamar, desistir, retornar productes

Des del 4 de juny s'ha aixecat la suspensió dels terminis legals per reclamar, desistir, retornar productes... i en general exercir qualsevol dret relacionat amb la defensa dels consumidors i usuaris. Traduït a una terminologia més “de carrer” vol dir que l’exercici del dret dels consumidors en qualsevol compra de bens o de serveis, ja sigui presencial o per internet, torna a la “nova normalitat”.

Els arts. 8 a 11 de Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, procedia a alçar la suspensió dels terminis processals, administratius, de prescripció i de caducitat de drets i accions aprovat en el seu dia pel Reial Decret 463 / 2020, de 14 de març.  

La primera conclusió és que des del passat dia 4 de juny (en realitat seria a partir del mateix dia 5), ja es pot exercir el dret de reclamació. Segons l’article 36 del RDLL 11/2020 de 31 de març, els consumidors tenen 14 dies per demanar la resolució d’un contracte de compra de qualsevol producte o servei que a causa de la Covid-19 no se’ns hagi pogut lliurar (compra) o prestar (servei). Bàsicament fins al 18 de juny. Un cop feta aquesta sol·licitud de resolució, l’empresari tindrà 60 dies per fer-nos una oferta (solució alternativa al que havíem encarregat). I si no ens interessa o no se’ns fa aquesta proposta podrem donar per resolt el contracte (equivalent a la devolució del que hem pagat), i l’empresari tindria altres 14 dies per retornar-nos els diners.

La segona conclusió és que a partir del dijous 4 de juny tornen a comptar els 14 dies per desistir de les compres fetes per internet durant el període del confinament. Però en canvi, es manté –fins al 21 de juny, data en que s’alci l’estat d’alarma-, la suspensió del termini per retornar els productes. És a dir, quan exercim el dret de desistiment, consistent en renunciar a la compra feta per internet sense tenir que justificar-ne el motiu, tenim un termini temporal màxim per retornar els productes (14 dies). Aquest termini segueix suspès. 

Finalment, s’aixeca també la suspensió per exercir el nostre dret de reclamació en relació a la garantia dels productes. Si durant el període del confinament haguéssim tingut de fer ús de la garantia legal del producte i no ho haguéssim pogut fer, se suspenia la durada de la garantia. Ara, a partir del 4 de juny, ja podem tornar a fer respectar el dret a la garantia dels productes o serveis.

 

Recordeu que l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Vilassar de Mar segueix resolent qüestions relacionades amb el consum a través del correu electrònic: omic219@vilassardemar.cat.