Llicència d’obres majors

Urbanisme
Urbanisme
Àrea de Serveis Territorials
Estat
Obert

​​​​Es sotmeten a llicència d’obres majors les següents obres:
a)    Obres de construcció de nova planta, com a edificis i instal·lacions de tota mena, incloses les soterrades.
b)    Obres de reforma, de reparació o de rehabilitació, subscrites per un tècnic competent, que alterin de forma substancial l’estructura (inclòs fonaments) o l’aspecte exterior (per exemple la creació o modificació d'obertures) o afectin la seguretat de les construccions existents.
c)    Obres que modifiquin el volum o les superfícies construïdes (per exemple ampliació, tancament de balcons, etc.), les instal·lacions o els serveis comuns.
d)    Obres que alterin el nombre d'habitatges o locals existents.
e)    Obres que substitueixin o modifiquin els usos preestablerts o previstos.
f)    Obres que afectin les unitats catalogades del patrimoni històric-artístic o immobles que es trobin sotmesos a especial protecció.
g)    Les obres que exigeixin projecte tècnic i la direcció d’un facultatiu titulat (com per exemple instal·lació d’ascensors, rehabilitació de façanes que impliqui alteració de forma substancial, de l’estructura o l’aspecte exterior o afectin la seguretat de les construccions existents), sempre d’acord amb la seva naturalesa.
h)    Instal·lació d'elements o construccions prefabricats que superin l'alçada útil interiors de 1,90 metres.

Consulta les bases generals reguladores de la concessió de subvencions als subjectes passius de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres, per actuacions de conservació, rehabilitació, millora i/o arranjament de façanes.

Si teniu intenció de presentar aquesta llicència al Fons Next Generation EU (NGEU), caldrà que marqueu l'opció a la sol·licitud tipus.

Organisme competent / responsable
Ajuntament de Vilassar de Mar
Qui el pot sol·licitar?

La persona interessada o un representant autoritzat/acreditat.

Quan ho pot sol·licitar?

Durant tot l’any (excepte en període d’aprovació i exposició pública del planejament urbanístic).

Termini de la sol·licitud

Les obres no es poden començar fins que l’ajuntament no hagi resolt.

Requisits previs

En cas que les obres s’executin en zona d’afectació de carreteres (veure normativa), caldrà que es sol·liciti la corresponent autorització al departament competent en matèria de carreteres:

  • N-II (Av. De Beniamino Farina, C. Sant Jaume, C. Sant Pau, Camí Ral, Canonge Almera).  Enllaç al departament corresponent.
  • B-502 (Ctra. d’Argentona) i BV-5022 (Ctra. Cabrils). Enllaç al departament corresponent.
Temps de tramitació

La resolució s'ha de notificar en el termini màxim de 2 mesos des de la presentació de la sol·licitud.

Silenci administratiu

Negatiu els actes que autoritzin:

  • Obra nova.
  • La ubicació de cases prefabricades e instal·lacions similars provisionals o permanents.
  • Moviments de terres en sòl no urbanitzable.

Positiu en la resta de supòsits, malgrat en cap cas no es poden considerar adquirides per silenci administratiu facultats urbanístiques que contravinguin la legislació urbanística vigent o el planejament urbanístic d’aplicació.

Documentació necessària

a.    Sol·licitud tipus.
b.    Projecte bàsic i/o executiu signat pel facultatiu i el promotor (cas de presentar el Projecte bàsic, en el moment de recollir la llicència caldrà presentar el projecte executiu visat i el nomenament del contractista). El projecte bàsic contindrà l’estudi de seguretat i salut i l’estudi de gestió de residus. En cas que el projecte bàsic no estigui visat, s’ha d’aportar un certificat col·legial en el que s’acrediti estar donat d’alta i la vigència en l’exercici professional. El projecte s’ajustarà als requeriments de l’annex 1 del RD 314/2006, de 17 de març, pel qual s’aprova el Codi Tècnic de l’Edificació i haurà de justificar tota la normativa urbanística i sectorial d’aplicació.
c.    Full d’estadística d’edificació i habitatge de la Generalitat signat pel facultatiu i el titular de l’obra.
d.    Fotografies del domini públic afectat per l’obra i de la parcel·la o edificacions actuals.
e.    Pressupost de referència calculat segons els mòduls expressats en l’Annex de l’ordenança fiscal núm.4, o el pressupost d’execució material aportat per l’administrat, en el cas de que aquest sigui superior.
f.    Document d’acceptació signat pel gestor de residus en el qual ha de constar el codi del gestor, domicili de l’obra i l’import rebut en concepte de dipòsit per a la posterior gestió per donar compliment al RD 210/2018, de 6 d’abril, Programa de Prevenció i Gestió de Residus i Recursos de Catalunya (PRECAT20) que va entrar en vigor el 6 de maig de 2018.
g.    Documentació gràfica amb la definició de la superfície i el termini d’ocupació de la via pública, si s’escau.
h.    Full d’assumpció de la direcció facultativa de les obres signat pel tècnic competent i visat pel Col·legi professional. En cas de no estar visat, s’ha d’aportar un certificat col·legial en el que s’acrediti estar donat d’alta i la vigència en l’exercici professional.
i.    Full d’assumpció de la coordinació de seguretat i salut signat pel tècnic competent i visat pel Col·legi professional. En cas de no presentar-la, s’entén que l’assumeix el tècnic director facultatiu.
j.    Projecte executiu visat, quan això constitueixi un requisit preceptiu.
k.    Projecte tècnic de la infraestructura comuna de telecomunicacions (ICT), per aquells edificis inclosos en l’àmbit d’aplicació del Reial Decret-Llei 1/1998, de 27 de febrer, i per als habitatges inclosos en el punt 3.15.f) de l’annex I del Decret 141/2012, de 30 d’octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat, si s’escau.
l.    Full de programa de control de qualitat, si s’escau.
    
1) Quan l’acte de transformació tingui consideració d’edificació segons l’article 2.2 de la llei 38/1999, d’Ordenació de l’Edificació (LOE), el projecte tècnic tindrà les característiques i el contingut que determina l’annex 1 del Reial Decret 314/2006, pel qual s’aprova el Codi Tècnic de l’Edificació. En la resta de casos, el projecte tècnic tindrà el contingut suficient per permetre l’avaluació de la seva adequació a la normativa urbanística i sectorial d’aplicació i constarà de, com a mínim, el següent:
-    Memòria descriptiva de l’objecte de l’actuació, amb indicació de la superfície afectada i la justificació del compliment de les normatives que siguin d’aplicació i pressupost d’execució material detallat.
-    Plànol d’emplaçament que permeti identificar de manera unívoca la finca objecte de l’actuació.
-    Plànols de planta, secció i alçat a escala, amb el detall suficient per descriure les actuacions a realitzar.
En cas que el projecte tècnic tingui consideració de bàsic, d’acord amb el RD 314/2006, de 17 de març, pel qual s’aprova el Codi Tècnic de l’Edificació, aquest serà suficient per a l’obtenció de la llicència, sempre que defineixi les actuacions a realitzar amb la claredat i detall suficients com per avaluar-ne la seva adequació a la normativa urbanística vigent. 

2) L’obligatorietat del visat dels projectes tècnics serà la que estableix el Reial decret 000/2010, sobre visat col·legial obligatori i/o altra legislació vigent en aquesta matèria.

3) Autorització del departament competent en matèria de carreteres, si escau.

Per a tramitar la llicència com a mínim s’haurà d’acompanyar amb la sol•licitud la documentació indicada a les lletres a – f.

Preu

Segons les ordenances municipals.

Mitjans de pagament

Els que s’indiquin a la notificació de la liquidació.

Canals de tramitació
Per Internet

Cal que empleneu la sol·licitud i l’adjunteu escanejada, junt amb la documentació necessària, al tràmit d'instància genèrica.

Presencialment

A l'OFICINA D'INFORMACIÓ I ATENCIÓ CIUTADANA- OIACPer tal de facilitar l’atenció presencial, us recomanem demanar CITA PRÈVIA.

Per correu postal

Enviant tota la documentació a:
Ajuntament de Vilassar de Mar
Plaça de l’Ajuntament, 6
08340 Vilassar de Mar

Normativa
  • Llei 16/2015, de 21 de juliol, de simplificació de l'activitat adm. de la Generalitat i dels governs locals i d'impuls de l'activitat econòmica
  • Decret 64/2014, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament sobre protecció de la legalitat
  • Decret 141/2012, de 30 d'octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d'habitabilitat dels habitatges i la cèdula d'habitabilitat
  • Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme  
  • Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
  • Reial decret legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del sòl
  • Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme
  • Decret 21/2006, de 14 de febrer, pel qual es regula l'adopció de criteris ambientals i d'ecoeficiència en els edificis
  • Reial decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi tècnic de l'edificació
  • Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals -ROAS-.
  • Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques..
  • Ordenances municipals de llicències urbanístiques
  • Normes urbanístiques del Pla d'ordenació urbanística municipal

 Zona d’afectació de carreteres:

  • DECRET LEGISLATIU 2/2009, de 25 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de carreteres.

    Article 38. Zona d'afectació

    La zona d'afectació consisteix en dues franges de terreny a banda i banda de la carretera, delimitades interiorment per la zona de servitud i exteriorment per dues línies paral·leles a les arestes exteriors de l'esplanació, a una distància de cent metres en les autopistes i vies preferents, de cinquanta metres en les carreteres convencionals de la xarxa bàsica i de trenta metres en la resta de carreteres de les altres xarxes, mesurats des de les arestes esmentades.

    Article 39

    Utilització de la zona d'afectació

    En la zona d'afectació, l'execució de qualsevol tipus d'activitat, la realització d'obres o instal·lacions, fixes o provisionals, el canvi d'ús o de destinació i la plantació o la tala d'arbres requereixen l'autorització prèvia del departament competent en matèria de carreteres, sens perjudici d'altres competències concurrents. Només es poden realitzar sense autorització prèvia els treballs propis dels conreus agrícoles, sempre que no en resultin afectades de cap manera la zona de domini públic ni la seguretat viària.

Normativa del silenci administratiu
  • Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
  • Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme.
  • Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la llei de sòl.
  • Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Vies de reclamació

Les ordinàries del procediment administratiu.