"Sabem que aquest és un pla ambiciós, però el nostre poble s’emmarca en la tradició de lluita de la nostra comarca i, així com hem lluitat per la fi d’un peatge que portàvem pagant molts anys i ho hem aconseguit, ara hem de lluitar per la pacificació de la N-II. Aquest pla ens ha d’ajudar a aconseguir aquesta fita també", va continuar l’alcalde de Vilassar de Mar per obrir un acte que va tenir lloc a l’alçada de la plaça de l’Ajuntament, amb l’escenari situat al bell mig d’una N-II sense cotxes, ocupada només per una pantalla gegant, cadires, bicicletes i vianants.
També a l’acte, i en representació de Babord, el grup municipal que dona suport al govern municipal d'ERC-Gent per Vilassar de Mar en l'elaboració del PDB, Agnès Salat va glosar els avantatges de la bicicleta com a mitjà de transport; va destacar el fet que “és assequible i molt accessible per a tothom” i va afegir: "Aquest pla és un gran pas per aconseguir una transformació radical de la mobilitat del municipi".
Aquesta transformació serà progressiva i s’aconseguirà tot implementant les propostes recollides al PDB, les línies mestres del qual va explicar el seu redactor, l’Aleix Vigo. "El PDB s’ha fet en consonància amb el Pla de Mobilitat Urbana que ja teníem a Vilassar de Mar i moltes propostes són complementàries", va explicar Vigo. "Però amb aquest pla hem d’aconseguir que tots els carrers siguin ciclables, que la bicicleta pugui anar per tots el carrers del poble", va afegir.
Entre els objectius principals del Pla Director de la Bicicleta, Vigo va destacar els següents:
- Augmentar l’ús de la bicicleta donant alternatives i itineraris a tothom
- Fer de Vilassar de Mar una vila amb menys emissions
- Augmentar la permeabilitat entre els diferents barris
- Fomentar la seguretat viària, fent per a cada via i per a cada carrer un espai per anar en bicicleta amb les condicions que tingui aquell carrer.
El redactor del PDB també va detallar els tipus de vies que recull el pla per aconseguir un poble totalment ciclable:
- Vies amb velocitat 30 km/h, on les bicis cohabitaran amb els vehicles perquè no és possible fer carril bici.
- Espais segregats en calçada, és a dir, carrils bici, ja siguin bidireccionals o unidireccionals.
- Espais o zones de convivència, en aquells carrers pacificats del centre de la vila on el vianant té la prioritat i on la bici pot anar en els dos sentits.
Respecte als aparcaments per a bicicletes, altre dels punts rellevants del PDB, Vigo va explicar que, actualment, a Vilassar de Mar, existeixen 15 i que el pla proposa habilitar-ne 12 més en la seva primera fase. "Tot l’espai potencial per anar en bicicleta ha de ser per anar en bicicleta, sense excloure altres opcions", va concloure Vigo.
Pedalada de rècord
La bicicleta, precisament, havia estat la gran protagonista minuts abans de la presentació del PDB en la 10a Pedalada Popular que, cada any per aquestes dates, serveix per celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat i donar a conèixer els avantatges de triar aquest mitjà per fer desplaçaments curts o combinats amb el transport públic.
Enguany, amb el lema Fem salut. Mou-te de manera sostenible!, 323 persones es van sumar a la festa i van protagonitzar un rècord de participació, grans i menuts, amb un objectiu comú: conscienciar tota la població sobre la necessitat de reduir les emissions de CO2 a l'atmosfera.
En aquesta ocasió, segons el càlculs que es van fer, el conjunt de participants va aconseguir estalviar uns 126 kg d’emissions de CO2 i uns 691 grams d'òxids de nitrogen (NOX) que s’haurien emès a l’atmosfera en el cas que els participants haguessin fet el mateix recorregut repartits en 139 cotxes (núm. de persones adultes inscrites)
L’Ajuntament va agrair la participació de la ciutadania en els dos actes obsequiant les persones assistents amb una bossa motxilla i un braçalet reflectant.