El ple va aprovar, amb els vots a favor d’ERC-Vilassar de Mar Diu
Sí i Gent per Vilassar de Mar, l’abstenció de CiU, Babord, PSC i Vilassar de
Mar Sí que pot/Sí puede, i en contra de Ciutadans, el compte general de
l’Ajuntament de Vilassar de Mar de l’exercici corresponent a 2015. El compte
l’integren el de l’Ajuntament, el del Patronat de les Escoles Bressol i
Vilassar Societat Municipal de Promocions Urbanes Societat Anònima.
La liquidació del pressupost de l’Ajuntament de l’any passat és la
següent: el resultat pressupostari és de 2.371.574 euros, el romanent de
tresoreria 482.584 euros, l’endeutament de l’Ajuntament és de 22.089.517 euros.
El govern va explicar que l’Ajuntament i el Patronat de les
Escoles Bressol compleixen amb l’objectiu d’estabilitat pressupostària i amb la
regla de la despesa; la ràtio legal de deute viu a 31/12/2015 és del 100’03 %,
el fons de maniobra de l’Ajuntament (actiu circulant – passiu exigible a curt
termini) és negatiu en -1.383.281 euros. La situació de la falta de liquiditat
es deu a les bestretes reintegrables a curt termini realitzades per la SA
Municipal que a data de 31.12.2015 tenen un import de 2 milions d’euros. El
govern va explicar que principalment per aquest motiu l’Ajuntament no ha
complert amb el termini mitjà de pagament als proveïdors.
Pel que fa a la SA municipal,
el compte de resultats de l’exercici dóna un resultat negatiu de -227.204
euros, el nivell d’endeutament a 31/12/2015 se situa en 11’87 milions d’euros.
El govern va assenyalar que tot això comporta que l’Ajuntament ha tancat
l’exercici de 2015 amb un període mig de pagament a proveïdors superior al
termini legalment establert. El govern va explicar que la SA municipal no
compleix l’objectiu d’estabilitat pressupostària i que la societat anònima municipal
va presentar sol·licitud inicial en concurs voluntari de creditors davant del
jutjat mercantil 4 de Barcelona, essent declarada en concurs en data 19/01/2016.
Pel que fa a l’oposició, Vilassar de Mar Sí que pot/Sí puede es va
mostrar en desacord que l’ingrés es faci a l’Agència Tributària de Catalunya.
El PSC va explicar que no estan d’acord ni amb les polítiques que han comportat
aquests números ni amb la gestió de la SA municipal. Ciutadans va manifestar
que considera que “fer ideologia amb aquest acte administratiu no és adequat” i
es va mostrar en desacord amb algunes de les despeses realitzades; Babord va
explicar que els comptes presentats estan marcats per la gestió d’anys
anteriors i va destacar el compromís del
govern “per esmenar els problemes de gestió que patia l’Ajuntament” pel que fa
a la situació econòmica general del consistori i la SA. CiU va explicar que no
volien ser reiteratius en aquesta qüestió i que podrien subscriure una part de
la intervenció del PSC pel que fa a la SA municipal. Pel que fa al govern, ERC-VdM Diu Sí va recordar que amb
l’aprovació d’aquest punt de l’ordre del dia no s’aprova la gestió del govern
sinó que quedi reflectida “la realitat econòmica de l’Ajuntament”. Gent per
Vilassar de Mar va destacar que amb l’aprovació d’aquest punt es certifica la
bona feina dels serveis d’Intervenció.
Pel que fa a la provisió del càrrec de jutge de pau substitut, es
va aprovar per unanimitat proposar per
a aquest càrrec a Josep Gaya Freixes. L’anterior jutge de pau substituta, Maria
del Mar Mairal Garcia, havia presentat renúncia a aquest càrrec.
En la sessió plenària, el govern va donar compte de les línies
fonamentals del pressupost del proper any 2017. Recordem que el 24 de juliol de
2014 el ple va aprovar el pla de sanejament financer del consistori per al
període 2014-2018, per tal de regularitzar, en un termini màxim de cinc anys,
situacions temporals d’insolvència, l’estalvi net negatiu i un nivell
d’endeutament no sostenible. Les línies fonamentals del pressupost de l’any que
ve són equivalents al que està previst a l’exercici 2017 del pla de sanejament,
i contemplen tres aspectes: el compliment de l’estabilitat pressupostària, de
l’equilibri pressupostari i l’objectiu del deute.
El govern també va donar compte del compliment dels terminis
previstos legalment per al pagament de les obligacions de l’Ajuntament i els
seus ens dependents al segon trimestre de 2016 i del seguiment, pel que fa al
mateix trimestre, de les obligacions trimestrals de subministrament d’informació
de les entitats locals per al compliment de les obligacions contemplades a
l’ordre HAP/2105/2012, d’1 d’octubre, per la que es desenvolupen les
obligacions de subministrament d’informació prevista a la llei orgànica 2/2012,
de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
Pel que fa al capítol de mocions no resolutives, va haver-hi les
següents:
Es va aprovar per unanimitat la moció presentada per Vilassar de
Mar Sí que pot/Sí puede sobre l’aprovació d’una comissió impulsora per redactar
el reglament del Consell Municipal de Nens i Nenes de Vilassar de Mar, la carta
dels drets del nen i la nena i el pla municipal de la infància, comissió
composta per l’alcalde, un membre de cada grup municipal i un tècnic municipal.
Vilassar de Mar Sí que pot/Sí puede va explicar que els consells municipals de
nens i nenes són espais específics per a la participació infantil en el marc
del govern local, ja que es tracta d’un mecanisme per a la col·laboració activa
entre nens, nenes i adults en les polítiques municipals. La moció també demanava
que durant el març i l’abril de 2017 es doni coneixement dels treballs
d’aquesta comissió al consell escolar municipal, a les organitzacions socials i
educatives dedicades a la infància i a la ciutadania en general de la nostra
població amb l’objectiu de recollir possibles aportacions i assenyala com a
data per portar a ple la constitució i el reglament del consell municipal de
nens i nenes, la carta municipal de nens i nenes i el pla de la infància el mes
de maig de l’any que ve. La moció afegia que, per una banda, una vegada
complerts aquests requisits, el consistori demani formalment a Unicef el segell
de reconeixement de Ciutat Amiga de la Infància, i per altra banda, que el 20
de novembre de cada any, en ser la data de l’ aniversari de l’aprovació de la
Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de la infància, tingui especial
consideració al nostre municipi el Dia dels Drets del Nen i que es realitzi un
acte explicatiu dels acords d’aquesta moció l’any que ve. Pel que fa a la
intervenció de la resta de formacions polítiques de l’oposició, el PSC va explicar que eren partidaris d’ajuntar els
projectes educatius del nostre poble i crear un projecte unitari, Ciutadans va destacar
que aquesta moció incentiva la participació des de la infància; Babord va
mostrar-se partidari de l’enfortiment del teixit social i la unió dels diversos
projectes educatiu i participatius que s’estan començant a desenvolupar. CiU va
mostrar-se també partidària de mirar d’encabir el que es proposa en la moció en el projecte de marc educatiu del
poble. Pel que fal al govern, Gent per Vilassar de Mar va posar èmfasi en
la part social de la moció, ja que implica un canvi de paradigma en el concepte
que tenim de la infància, qüestió amb la qual es va mostrar totalment d’acord,
en la seva intervenció posterior, ERC-VdM Diu Sí.
Va quedar rebutjada la moció presentada per Ciutadans,
de rebuig a la resolució 263/XI del Parlament de Catalunya relativa a l’informe
i conclusions de la comissió d’estudis del procés constituent. Van votar-hi a
favor Ciutadans i una de les regidores del PSC;
es van abstenir l’altra regidora del PSC, i Vilassar de Mar Sí que
pot/Sí puede, i van votar-hi en contra ERC-Vilassar de Mar Diu Sí, Gent per
Vilassar de Mar, CiU i Babord. La moció de Ciutadans demanava manifestar el ple rebuig del consistori a
aquesta resolució del parlament català i de qualsevol iniciativa legal per part
de les institucions i dels seus representants i càrrecs públics. La moció explicava que la resolució 263/XI del
Parlament de Catalunya és conseqüència d’una altra anterior, la 1/XI, sobre
l’inici del procés polític a Catalunya, com a conseqüència dels resultats
electorals del 27 de setembre de 2015 i de la resolució 5/XI, sobre la creació
de comissions parlamentàries. En la moció, Ciutadans recordava que el Tribunal
Constitucional va declarar la inconstitucionalitat i nul·litat de la resolució 1/XI
i afirmava que aquestes resolucions “pretenen fonamentar-se en un principi de
legitimitat democràtica del Parlament de Catalunya, que està en absoluta
contradicció amb la Constitució i l’Estatut d’Autonomia”. La moció destacava
que el procés destinat a la creació d’una eventual constitució catalana i d’un
estat català independent “no compta amb un suport de l’ordenament jurídic
vigent” i subratllava que als representats públics del parlament català, al
president de la Generalitat i als mateixos diputats “no se’ls exigeix una adhesió ideològica a la Constitució, però
sí el compromís de realitzar les seves funcions d’acord amb ella”. Ciutadans va
manifestar en la seva intervenció que el que es va aprovar al Parlament “vulnera
els drets dels catalans que no són independentistes”. Pel que fa a la
intervenció de la resta de formacions de l’oposició, VdM Sí que pot/Sí puede va
subratllar que els agradaria que les qüestions que es tractin en el ple fossin
d’àmbit municipal i va subratllar que en aquesta qüestió “és urgent recuperar
el diàleg” i que “buscar la confrontació no ajuda a ningú”. El PSC va recordar
que, pel que fa a aquesta qüestió, aquesta formació ja ha dit el que havia de
dir en diverses ocasions i per aquest motiu van manifestar que estan “farts”. Babord va
manifestar que l’actual Constitució Espanyola no l’ha votada la major part de la
gent que viu ara a l’Estat Espanyol ja
que quan es va aprovar no havia nascut i va subratllar que “no ens ha de fer
por la democràcia”. CiU va manifestar que no volien donar “ni un sol minut de
debat ni contrarèplica a Ciutadans cada vegada que presentin una moció d’aquest
caire” .Pel que fa al govern, ERC-VdM Diu Sí es va mostrar d’acord amb la
intervenció de Babord, va puntualitzar
la significació del concepte “comissió d’estudi”, que apareix en el text que es
va aprovar al Parlament. ERC-VdM Diu Sí va explicar que aquestes comissions
realitzen estudis i debats, per arribar després a una sèrie de conclusions i va
manifestar que veuen que la moció de Ciutadans té “clar caràcter identitari”. Gent
per Vilassar de Mar va explicar que entenen que un ple municipal “no és l’àmbit
per obrir segons quins debats” i va
recordar que aquesta formació política és de caràcter municipalista.
Es va aprovar per unanimitat la moció presentada per ERC-VdM Diu
Sí i Babord per a la revisió de la nomenclatura i simbologia dedicades a
personatges franquistes, feixistes i militaristes a la nostra localitat. La
moció demanava la substitució de la nomenclatura del carrer Doctor Modrego i de
la plaça Carlos Trias per nous noms que siguin fruit d’un procés participatiu,
a nivell municipal, que tingui en compte l’opinió del veïnat i tenint en compte
la manca de noms femenins dignes de recordar en els carrers de la població i
sol·licitava que l’Ajuntament faciliti l’adaptació del veïnat a la nova
nomenclatura a través de diferents mesures, ja sigui mantenint els dos noms
durant un període de temps limitat i acordat, i/o oferint assessorament al
veïnat en aspectes burocràtics. La moció també sol·licitava la creació d’un
grup de treball format per representants d’entitats o associacions del poble
vinculades en sectors (culturals, històrics i patrimonials) i hi podran formar
part representants de les formacions polítiques de la població i persones a títol
individual. Aquest grup de treball és el que articularà el procés per arribar a
la tria dels nous noms, buscarà les maneres perquè el màxim de persones o
entitats facin arribar les seves propostes de noms degudament justificades i
sempre intentant buscar el consens i farà una tria de les propostes de noms que
aniran a votació popular. La moció també demanava que es retirin vàries plaques
de l’Instituto Nacional de la Vivienda per les plaques actuals de Habitatges de
Protecció Oficial. La moció també demanava l’inici per part de l’Ajuntament
d’un estudi sobre l’origen i significat de la nomenclatura actual dels carrers
de la localitat i de les circumstàncies en què van ser establerts i la
col·locació, per part del consistori, de plaques o plafons informatius en llocs
que tinguin rellevància històrica.
Vilassar de Mar Sí que pot/Sí puede va recordar que fa temps es va
realitzar un procés participatiu obert al districte 3 on es va tractar aquesta
qüestió, i que es tingui en compte el resultat d’aquell procés. El PSC i
Ciutadans van mostrar-se en desacord amb una part dels arguments per defensar
la moció, van subratllar que cal no confondre Estat Espanyol amb el govern que
hi hagi hagut a Espanya en una determinada època i van recordar l’aprovació,
per part del govern espanyol, quan José Luís Rodríguez Zapatero n’era el
president, de la Llei de la Memòria Històrica. CiU va explicar que no estaven
d’acord amb el procediment seguit, ja que creuen que s’hauria d’haver reunit
primer els veïns afectats per iniciar una tasca pedagògica i que així haguessin
pogut fer seva la reivindicació de canvi de nom. Babord va manifestar que “a
hores d’ara l’Estat Espanyol no ha fet encara cap tipus de reparació de les
atrocitats comeses per la dictadura”.
Pel que fa al govern, ERC-VdM Diu Sí va explicar que tota la classe
política hauria de fer autocrítica pel que fa a la Llei de la Memòria Històrica,
ja que s’han aprovat moltes normatives però no s’han aplicat i va subratllar
que aquesta llei és d’obligat compliment.
Gent per Vilassar de Mar va recordar que aquesta qüestió també s’havia
tractat fa temps en alguna plenària anterior i que el govern mirarà si hi ha
algun expedient obert sobre aquesta qüestió.
Pel que fa a la moció de Babord per al reconeixement dels drets
del personal auxiliar d’educació especial i dels drets de l’alumnat amb
necessitats educatives especifiques, va ser retirada de l’ordre del dia a
petició de la mateixa formació política. Babord va explicar que la retirava per tal d’incloure i debatre diverses esmenes que els van ser proposades en la comissió
informativa i ampliar l’argumentari, amb l’objectiu de fer una nova proposta de
moció per a presentar-la en un proper ple.
Es va aprovar per unanimitat l’acta de la sessió plenària del
dijous 21 de juliol. També es va donar compte dels decrets d’alcaldia.
L’apartat de “Precs i preguntes”
es va obrir amb la intervenció dels grups polítics de l’oposició.
VdM Sí que pot/Sí puede va
demanar la instal·lació de bancs per seure, al passeig Marítim i els
resultats de la recollida selectiva, entre altres temes. El PSC va preguntar, entre altres qüestions,
per l’aprovació del pla d’usos, per les obres realitzades al passeig Marítim,
qüestió sobre la qual també van preguntar Babord i CiU, va fer arribar al govern un escrit en nom de
l’associació de veïns de la Xinesca amb diverses reivindicacions i va demanar
que es doni resposta a les qüestions plantejades en aquest escrit que van
lliurar al govern. Ciutadans va preguntar per la construcció del camí de Can
França. Babord va preguntar, entre altres qüestions, si la normativa que regula la instal·lació de
cartells publicitaris conté alguna referència sobre la necessitat d’evitar
publicitat amb connotacions sexistes i també
va preguntar per l’Àrea Bàsica de Serveis Socials. CiU va preguntar, entre
altres qüestions, per la modificació de les bases de la Beca Ernest Lluch i va
demanar que no es redueixi la dotació econòmica destinada a la recerca local.
No va haver-hi intervencions per part del públic assistent.
A l’espai “Crònica” de Vilassar Ràdio de divendres 23 de setembre
poden escoltar (a partir de les 13h, 14’30h, 16h i 19’30h) el resum de la
sessió plenària i dilluns 26 de setembre es recollirà la valoració del ple que
en fan les formacions polítiques de govern i oposició. “Crònica“ també es pot escoltar en podcast a
la pàgina web de l’emissora municipal a Internet vilassarradio.cat. El podcast
es troba a la part inferior de la pàgina.