El Ple aprova definitivament les ordenances fiscals per al 2017. Resum dels acords de la plenària del 22 de desembre de 2016

El Ple del 22 de desembre va iniciar-se amb l’aprovació per unanimitat de les actes de les sessions anteriors corresponents al 20 d’octubre i al 17 de novembre, i també va donar compte dels decrets d’alcaldia i de la instància de Babord per designar com a membre de les sessions de la comissió informativa al regidor Luard Silvestre en substitució de la regidora Marina Jordan.

La part resolutiva del ple va començar
autoritzant la compatibilitat de l’activitat pública i la privada del Secretari
de l’Ajuntament de Vilassar de Mar. El punt va comptar amb els vots a favor de
tots els grups a excepció de Babord, que va votar en contra, i de Vilassar de
Mar sí que pot/sí puede, que es va abstenir.

Seguidament es van aprovar definitivament
les ordenances fiscals municipals per al 2017 amb els vots a favor d’ERC-VdM
diu Sí, Gent per Vilassar de Mar, Babord i Vilassar de Mar sí que pot/ sí
puede; l’abstenció de CiU i el PSC, i el vot en contra de C’s, que va esgrimir
que són ordenances pensades “només per recaptar”.

Els canvis de les ordenances aprovats
definitivament són els següents:

- A l’ordenança general de gestió,
inspecció
i recaptació dels ingressos de dret públic municipals: hi
ha canvis normatius que responen a l’actualització de la normativa.

- També hi ha la modificació dels següents
preus públics:

-
Preu públic núm. 0.1 del servei de cursos de l’Escola Municipal d’Adults: s’actualitza la
redacció i s’estableix un nou preu quadrimestral de cursos.

-
Preu públic núm. 0.3 per la prestació de determinats serveis en l’àmbit cultural i social: s’amplia
la bonificació de les entitats sense afany de
lucre.

-
Preu públic núm. 0.5 per la cessió d’espais de la Biblioteca Municipal Ernest Lluch i Martín, per a la
realització d’actes dins i fora de
l’horari habitual de funcionament i per al servei de fotocòpies:
s’introdueix un nou concepte, el jardí.

- Impost sobre bens immobles (IBI),
ordenança fiscal núm. 1: es disminueix el tipus impositiu de l’1,09% a l’1,033%
per compensar l’increment de la base liquidable, i d’aquesta manera, congelar
la previsió de recaptació per al 2017. Alhora es modifica la bonificació per
família nombrosa posant un escalat en funció del valor cadastral de l’habitatge
per beneficiar les famílies nombroses amb habitatges amb valor cadastral més
baix.

- Impost sobre activitats econòmiques,
ordenança
fiscal núm. 2: canvis normatius que responen a l’actualització de
la normativa.

- Impost sobre vehicles de tracció
mecànica
, ordenança fiscal núm. 3: canvis normatius que responen a
l’actualització de la normativa.

- Impost sobre construccions,
instal·lacions obres,
ordenança fiscal núm. 4: s’actualitza la normativa i
es canvia una bonificació d’arranjament de façanes, que es preveu a través
d’una subvenció.

- Impost sobre
l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana,
ordenança fiscal
núm. 5: canvis normatius que responen a una actualització de la normativa.

- Ordenança fiscal reguladora de
la taxa per la tramitació d’expedients i l’expedició de diferents documents
administratius, incloses llicències urbanístiques,
ordenança fiscal núm. 7:
s’introdueix una bonificació del 100% a les entitats sense afany de lucre per
la taxa de tramitació administrativa per l’ocupació de la via pública i de
repartiment de publicitat.

- Ordenança fiscal reguladora de
la taxa per l’activitat administrativa tendent a la concessió de llicència
d’obertura d’establiments i d’instal·lacions, i/o d’exercicis d’activitats,
així com per les tasques de comprovació, control, inspecció i altres,
derivades
del règim de comunicació o de declaració responsable d’inici, ampliació o canvi
d’activitats, o de canvi de local,
ordenança fiscal núm. 10: s’introdueix
una bonificació del 100% a les entitats sense afany de lucre de la taxa per a
les instal·lacions provisionals i una bonificació del 100% a les persones en
atur, per la taxa de llicència d’obertura d’establiments per les activitats que
s’iniciïn al nostre municipi durant l’any vigent. Pel que fa als habitatges
d’ús turístic, tindran la mateixa taxa que les activitats que siguin objecte de
comunicació o declaració prèvia, sense presentació de projecte (innòcues).

- Ordenança fiscal
reguladora de la taxa per la recollida, transport i tractament de residus
sòlids urbans domèstics i d’establiments professionals,
ordenança fiscal
núm. 11: les modificacions no tenen cap efecte econòmic.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa
per prestació de serveis del cementiri municipal,
ordenança
fiscal núm. 13: s’actualitza la redacció.

- Ordenança fiscal reguladora de
la taxa per la realització de les següents activitats, afectes a la circulació
viària: utilització d’aparells immobilitzadors de vehicles; trasllat de
vehicles al dipòsit municipal; i permanència de vehicles en dit dipòsit,
ordenança
fiscal núm. 14: es modifica la taxa de la utilització de la grua adequant-la al
cost real del servei.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa
per la prestació de serveis i utilització de les instal·lacions del pavelló
municipal d’esports,
ordenança fiscal núm. 18: s’actualitza la redacció.

- Ordenança fiscal reguladora de
la taxa de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans
comercials,
ordenança fiscal núm. 21: s’actualitza la reducció recollida a
la disposició transitòria única.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa
per ocupació de la via pública,
ordenança fiscal núm. 30: s’introdueix una
bonificació del 100% a les entitats sense afany de lucre per la taxa d’ocupació
de la via pública per a activitats de promoció social, educativa, cultural,
esportiva o naturalesa anàloga. A més, s’introdueixen nous conceptes: caixers
automàtics i altres elements generadors d’activitats situats a pla de façana.

- Ordenança fiscal reguladora de
la taxa per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic
municipal derivat de les entrades i sortides de vehicles en edificis i
terrenys; i per les reserves d’aparcament,
ordenança fiscal núm. 31:
s’actualitza la redacció per adaptar-la a la realitat del municipi. 

El tercer punt de la part resolutiva de la
plenària va aprovar la concertació d’una operació de préstec, d’import de 600.000
euros, amb l’entitat financera Liberbank per refinançar parcialment el préstec
sindicat amb l’Institut Català de Finances, La Caixa i el Banc de Sabadell, que
actualment té pendent de retorn 13.235.480,76 euros,
amb l’objectiu de millorar
el cost financer. Un cop analitzades les condicions financeres i costos
derivats del préstec d’import de 600.000 euros es desprèn un estalvi en despesa
financera d’aproximadament 19.000 euros per a l’exercici 2017 i pel total de la
vida del préstec un estalvi d’uns 162.000 euros. Aquest punt i el següent
estretament lligat, de modificació de crèdits mitjançant suplement de crèdit
per import de 600.000 euros, es van aprovar amb els vots a favor d’ERC-VdM diu
Sí i Gent per Vilassar de Mar, CiU, C’s i Vilassar de Mar sí que pot/sí puede,
l’abstenció del PSC i el vot en contra de Babord. Els grups que van votar a
favor van coincidir en què tot i que és una operació petita significa reduir
interessos amb els bancs i és una mesura satisfactòria per a les arques
municipals. Per al PSC aprovant aquest punt “es perd força davant les
negociacions amb les entitats financeres que no volen reduir el tipus d’interés”, i des de Babord es va votar en contra perquè no estan d’acord amb el deute que
va generar l’operació financera a un tipus d’interés altíssim, una operació que
consideren es va gestionar malament. Babord creu que aprovar aquesta negociació
seria contradictori sense saber-ne els resultats de l’auditoria de la SA Municipal, que
actualment està en marxa. 

A continuació, el ple va aprovar de forma
inicial, i per unanimitat de tots els grups, les bases generals reguladores per
a l’atorgament d’una subvenció sobre l’import de l’impost sobre béns immobles,
corresponent al domicili habitual de propietat, a aquelles persones que siguin
titulars de família monoparental.
Des de l’Ajuntament la voluntat és equiparar
les bonificacions que tenen reconegudes les famílies nombroses en l’IBI amb les
famílies que tinguin el títol de família monoparental, perquè aquestes també es
puguin beneficiar de la mesura adoptada.

També es van aprovar inicialment les bases
generals reguladores particulars i específiques per a la concessió de
subvencions als subjectes passius de l’impost sobre construccions,
instal·lacions i obres per obres de conservació, rehabilitació, millora i/o
arranjament de façanes.
Aquest punt es va aprovar amb els vots a favor d’ERC-VdM
diu Sí, Gent per Vilassar de Mar, Babord, Vilassar de Mar sí que pot/sí puede,
i les abstencions de CiU, C’s i PSC.

El Ple també va aprovar de forma inicial el
DUPROCIM,
el document únic de protecció civil municipal lliurat per la
Diputació de Barcelona, al novembre. El DUPROCIM és el document és el document que estableix el marc orgànic i funcional previst per a un municipi, amb l’objecte de prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns i donar resposta adequada a les possibles situacions d’emergència com ara aiguats, sismes o contaminació d’aigües marines. Tots els
grups van votar a favor, a excepció de Babord, que es va abstenir per poder
presentar esmenes.

Pel que fa a les mocions no resolutives: 

Vilassar de Mar Sí que pot/Sí puede va
presentar-ne una per donar suport a la proposició de llei per a l’aplicació de
mesures urgents en matèria de règim local presentada al Congrés dels Diputats.

Entre els acords, recolzar la tramitació d’aquesta proposició de llei i per
tant la derogació i modificació de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de
racionalització i sostenibilitat de l’administració local. Tots els grups van
votar a favor a excepció de C’s, que va votar en contra perquè segons va dir el
seu portaveu “és una proposta d’un grup parlamentari, que no podem valorar i el
que se’ns demana és un acte de fe”.

C’s va retirar de l’ordre del dia la moció
per a la mobilitat sostenible per incentivar l’ús de vehicles elèctrics i
híbrids,
explicant que es treballaria des de la taula de mobilitat.

Des de Babord-CUP-PA es va presentar una
moció per a l’adjudicació de subvencions a entitats mitjançant un sistema de
transparència i concurrència pública,
que es va aprovar amb els vots a favor
del grup proposant, C’s, PSC i Vilassar de Mar sí que pot/sí puede, i les
abstencions de la resta de grups, que van coincidir en l’argumentari fent palès
que es tracta d’un tema complex per la diferents tipologies d’entitats que hi
ha al poble i que serà de difícil aplicació en el 2017 com proposa la moció.

Per urgència, Babord va presentar una altra
moció per a la qualitat dels serveis que presten les empreses externes i el seu
control,
una moció que finalment va quedar rebutjada amb els vots en contra de
Gent per Vilassar de Mar, C’s i PSC, que tot i estar d’acord amb el fons de la
moció no ho estaven amb la forma en què ho plantejava, l’abstenció de CiU i
ERC-VdM diu Sí, i els únics vots a favor de Babord i Vilassar de Mar sí que
pot/sí puede. Des del govern, tant ERC-Vilassar de Mar diu Sí com Gent per Vilassar de Mar, van explicar que el control de les empreses s'està fent i van apuntar com a exemple l'auditoria sobre l'empresa Urbaser.