El pressupost del 2016, el primer del mandat, busca l'equilibri i
l'eficiència en l'organització de l'Ajuntament procurant adequar la plantilla
de personal a les característiques d'un poble com Vilassar de Mar que des del
2013 ja ha superat els 20.000 habitants i que actualment compta amb una
plantilla inferior a la del 2008. Tot això, apostant per la participació
ciutadana (la ciutadania podrà decidir en què invertir 92.000 € del pressupost),
mantenint els serveis oferts −renegociant contractes−, i potenciant els
esforços en polítiques socials, partida que es veurà incrementada quan la
Generalitat aporti els diners que li corresponen a Vilassar de Mar per
constituir l'Àrea Bàsica de Serveis Socials.
Pel que fa al capítol 1, despeses de
personal, augmenta en uns 491.000 € respecte el 2015 i es situa en
5.923.656 €. Actualment la plantilla de l'Ajuntament consta de 129 treballadors,
xifra inferior a la de l’any 2008, quan es tenia una plantilla de 136, tot i
que Vilassar de Mar ja ha passat dels 20.000 habitants. La
plantilla no tant sols no ha augmentat paral·lelament al creixement de la
població sinó que ha disminuït aproximadament un 4 %. Segons el darrer anàlisi dels indicadors de gestió de
recursos humans dels ajuntaments de la xarxaCORH, consistoris amb una població semblant a la que ara té Vilassar de Mar com
són l'Ajuntament de Manlleu, amb 20.435 habitants, tenen 185 treballadors, i el
del Masnou, amb 22.500 habitants, 239. Vilassar de Mar hauria d'ampliar la
plantilla en un 40% per situar-se al nivell d'aquests ajuntaments però
actualment està limitat per la Llei de pressupostos, que només permet ampliar la
plantilla un 2,5% en el 2016. Enguany es cobriran tres places: la d'un tècnic
de contractació i la de dos auxiliars administratius. Una altra part d'aquests 491.000
€ seran diners que es destinarien a la recuperació de la paga extraordinària dels
treballadors de desembre del 2012 (concepte que l'any passat estava dins del fons
de contingència), a l'increment de l'1% en les retribucions del personal
municipal, i a òrgans de govern, tenint en compte que s'ha passat de 17 a 21
regidors i que dos dels regidors al 2015 tenien el sou de la Diputació de
Barcelona i ara tots cobren de l'Ajuntament.
El capítol 2, de contractes i serveis,
augmenta en 178.000 € perquè aquest pressupost s'ha ajustat a la realitat del
que es va gastar finalment el 2015, on la despesa final va sobrepassar
l'inicialment pressupostat. En aquest capítol, cal
tenir en compte els dos grans contractes de serveis que té l'Ajuntament:
Urbaser (2.700.000 euros) i Suvisa (aprox. 1.000.000 euros), un contracte,
aquest darrer, que s’ha
reduït en 300.000 euros després de renegociar-se amb l’empresa. En aquest 2016, a
més del manteniment de vies públiques, despeses de medi ambient,
subministrament de serveis bàsics, lloguers, manteniment de maquinària,
s’afegeixen noves contractacions com són la de l’auditoria de la Societat Anònima Municipal: 50.000 €, la de posada
al dia de l’administració (administració electrònica, inventari de béns...),
40.000 €, i la destinada a projectes de
participació, 27.000 €.
El cap. 3 i
9, el que es paga als bancs (interessos i
amortitzacions), suma 2.859.500 €. L’endeutament de l’Ajuntament al 2015 és de 22,17 M€ (100,30 %)
i el de la SA Municipal d'11,80 M€. Del 2014 al 2015 el ràtio d’endeutament de
l’Ajuntament ha passat del 121,63% al 100,30%, una reducció que es deu principalment
a que el 2015 es van comptabilitzar ingressos del 2014. La previsió
d’endeutament de l’Ajuntament per al 2016 és del 101 %.
El cap. 4, de subvencions,
baixa en 43.000 € per l’eliminació de 70.000 € de la subvenció a l’Ajuntament
de Cabrera de Mar per l’escola Pla de l’Avellà, tot i que augmenten en 41.000 €
els ajuts socials a famílies i institucions.
El cap. 5, fons de
contingència, suma 100.000 €, una xifra inferior al 2015 perquè l’any passat es
va imputar en aquesta partida la part de la paga extra del 2012 als
treballadors i enguany aquest concepte s’ha pressupostat al capítol 1.
El cap. 6, d’inversions,
és de 185.000€, dels quals 92.000 € seran la primera experiència de
pressupostos participatius a Vilassar de Mar en què la ciutadania serà qui
decidirà en què invertir-los. La resta, aniran destinats a via pública i
infraestructures.
Pel que fa als ingressos, per al 2016 es
preveu un augment de 411.000 €: la major part, 250.000 € provindrien de la
previsió de la plusvàlua i 125.000 € de l’impost sobre construccions,
instal·lacions i obres (ICIO).
Variacions del pressupost per àrees respecte el 2015:
Territori i Habitatge: +3,06 %
Educació: -7,3 % respecte el 2015 perquè la
partida del Tucutuc (65.000 euros) s’ha passat a una altar regidoria i s’ha
eliminat la subvenció a l’Ajuntament de Cabrera per l’escola Pla de l’Avellà
(70.000 euros). Sense comptar aquests conceptes la partida d’educació puja un 4%.
Serveis Socials: +18,7 %
Promoció de la salut: +8,6 %
Participació: +17,8 %
Comerç: +33 % (increment per fires)
Cultura i Joventut: +6 %
Governació: +2,25 %
Comunicació: +12 %
Esports: +5,03 %
Medi Ambient: -5,95 % (principalment pels
estalvis dels contractes amb SUVISA (-300.000 euros) i platges (-70.000 euros))
Juntament amb el pressupost es va aprovar la
plantilla de personal i la Relació de Llocs de Treballs 2016 en la qual es creen 4
nous llocs de treball i s’amplien 7 de llocs de treball ja existents. Els llocs
de treball, però, no es dotaran econòmicament aquest 2016.
La relació dels nous llocs de treball és la següent:
Un lloc de treball d’Inspector/a -
Cap de la Policia Local.
Un lloc de treball de Tècnic/a de governació, via pública i protecció
civil.
Un lloc de treball de Tècnic/a d’informàtica.
Un lloc de treball Tècnic/a de recursos humans.
La relació dels llocs de treball que ja consten en l’actual RLT i que
s’augmenten en el nombre de llocs:
Un lloc de treball de Treballador/a Social (passa de 3 a 4 llocs)
Un lloc de treball d’Educador/a Social (passa d’1 a 2 llocs).
Dos llocs de treball de Tècnic/a de Serveis Personals (passa d’1 a 3
llocs).
Un lloc de Cap gabinet de comunicació i premsa (passa de 0 a 1 llocs).
Un lloc de treball de Tècnic/a de comunicació i premsa (passa d’1 a 2
llocs)
Un lloc d’Oficial 1a Fuster (passa d’1 a 2 llocs).