Ja està en marxa el projecte Patis pedagògics, una iniciativa de l’Ajuntament de Vilassar de Mar per fer un procés de diagnosi, ideació i co-disseny dels patis de les escoles i instituts de Vilassar de Mar de forma conjunta amb les seves comunitats educatives, involucrant alumnat i claustres. Aquest procés de repensar els patis persegueix potenciar l’ús pedagògic d’aquests espais exteriors per fer-los compatibles amb altres usos fora de l’horari escolar.
El projecte, coordinat per Cercle d’Espais Educatius, es divideix en tres fases: diagnosi, ideació i co-disseny. Actualment s’està realitzant la fase de diagnosi amb una formació al claustre de cada centre i el lliurament d’un kit personalitzat que ha d’omplir tot l’alumnat per tal que puguin plasmar la seva opinió i reflexió al voltant del pati de la seva escola. Cada kit, adaptat al cicle inicial, mitjà i superior, compta amb un plànol del pati del centre on cada alumne haurà d’omplir amb gomets verds els llocs on li agrada anar i amb vermells on no li agrada anar, explicant els motius. També es demanarà dibuixar i escriure quina és l’activitat preferida al pati i indicar on la fa. Un cop omplert, es recolliran i analitzaran les dades. Cada fase del projecte Patis pedagògics compta també amb un taller competencial: la fase de diagnosi compta amb un taller amb l’alumnat del cicle mitjà, la d’ideació amb el del cicle inicial i la de co-creació amb del cicle superior.
A finals del mes d’octubre s’iniciarà la segona fase d’aquest projecte, la d’ideació, amb tota la informació de la diagnosi analitzada.
El projecte Patis pedagògics s’ha començat aquest primer trimestre de curs amb les escoles d’infantil i primària i al segon trimestre s’iniciarà als instituts.