Comença el procediment per dur a terme el canvi de nomenclatura del carrer Dr. Modrego i la plaça Carlos Trias

L’Ajuntament vol donar compliment a la moció del 22 de setembre de 2016, aprovada per unanimitat, per a la revisió de la nomenclatura i simbologia dedicades a personatges franquistes, feixistes i militaristes a la via pública, entre els quals hi ha els noms del carrer Dr. Modrego i la plaça Carlos Trias. En la reunió del passat 16 d'octubre, oberta a tota la ciutadania, es va acordar el procediment per dur a terme el canvi de nomenclatura d’aquests carrers.

Entre els acords, hi ha difondre entre la població informació sobre qui eren el Dr. Modrego i Carlos Trias, així com un resum de l’acord del Ple del 22 de setembre de 2016 i el procediment que se seguirà fins al canvi de noms. Fins al desembre del 2018, està obert el període perquè la ciutadania i entitats del poble facin arribar les seves propostes de noms nous, raonades (màxim una pàgina), mitjançant instància genèrica a presentar de forma telemàtica o presencial al registre general de l’Ajuntament.

Al gener de 2019, un grup de treball format pel Consell Assessor de Cultura, un representant del carrer Modrego, un altre de la plaça Carlos Trias i un membre de cada partit polític amb representació municipal, s’encarregaran d’establir els criteris i seleccionaran cinc noms per a cada carrer i plaça, incloent una proposta de cada grup dels veïns afectats, que es portaran a votació.

L’Ajuntament procedirà a canviar els noms de manera oficial i notificarà el canvi i les implicacions que se’n deriven a tots els veïns i veïnes i als organismes pertinents (registre de la propietat, companyies de serveis...), els dos mesos següents de la votació. A més, el consistori assessorarà al veïnat afectat en les actuacions vinculades als canvis de nom. Podeu trobar tota la informació al web http://www.vilassardemar.cat/participacio.

 

I.- INFORMACIÓ GENERAL.

Carrer del Dr. Modrego

Gregorio Modrego Casaus (1890-1972), eclesiàstic. Ordenat el 1914, durant la Guerra Civil signà la Pastoral de la Cruzada el 1937 en favor del bàndol franquista. Entre 1940-1942 va ser Comendador General de la  Bula de la Santa Cruzada. Entre 1943 i 1964 va ser Procurador en Corts del règim franquista. El 1942 esdevingué bisbe de Barcelona i arquebisbe el 1964. Amb l’objectiu d’aconseguir una projecció positiva de la dictadura, va aconseguir que se celebrés a Barcelona el 1952 el XXXV Congrés Eucarístic Internacional, que promogué la construcció d’habitatges socials, entre ells, les popularment conegudes “cases del Congrés”, a Vilassar de Mar, el 1960. Es va enfrontar a l’activitat de les organitzacions catòliques més progressistes com la Joventut Obrera Cristina per intentar contrarestar l'arrelament de les comunitats de base entre la població immigrant que s'assentava a les poblacions industrials. El 1967 es va retirar a un convent, on va morir el 1972. Amb motiu de la seva successió es va produir la mobilització Volem bisbes catalans!

Plaça Carlos Trias

Carlos Trias Beltrán (1914-1969), polític. Nascut a Barcelona, llicenciat en Dret, fundador de Falange a Barcelona i Jefe Territorial de Falange a Catalunya, va lluitar durant la Guerra Civil (1936-1939) en el bàndol franquista. El 1938 va declarar en el Consell de Guerra que va concloure en la condemna a mort i l’afusellament de Manuel Carrasco i Formiguera, Diputat a Corts i fundador del partit Unió Democràtica de Catalunya. Després de la guerra va ser regidor i tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jefe Provincial del Movimiento a Girona, Diputat per Barcelona i Comisario General para la Ordenación Urbana de Madrid. Va morir el 1969, essent Consejero Nacional del Movimiento i Procurador en Cortes, després de ser proposat com a ministre d’Habitatge. Estava vinculat a Vilassar de Mar a través del seu matrimoni amb Teresa Sagnier i Puig-Mir, la qual cosa el va portar a promoure la construcció dels habitatges socials de la plaça que porta el seu nom des de 1965. 

II.- PROCEDIMENT PEL A LA REVISIÓ DE NOMENCLATURA. COM ES PODEN FER PROPOSTES? 

2.1.-El Ple del 22 de setembre de 2016 va aprovar per unanimitat, amb vint-i-un vots a favor dels grups municipals d’ERC-VDMdS-AM, GxVdM, CIU, Babord-CUP-PA, C’s, PSC-CP i VdM Sí que Pot.

2.2.-D’acord amb el mandat del Ple de 22 de setembre de 2016, es va realitzar una reunió oberta el 6 d’abril de 2017 que va acordar la retirada del carrer de les plaques de l’Instituto Nacional de la Vivienda, que es va fer efectiva en els dies posteriors. 

2.3.-El 16 d’octubre de 2018 es va realitzar una segona reunió en la qual es va acordar el procediment a seguir per dur a terme el canvi de nomenclatura del carrer Dr. Modrego i la plaça Carlos Trias que es va concretar en els punts següents: 

• Difondre entre els veïns afectats i la població en general informació sobre qui eren el Dr. Modrego i Carlos Trias, conjuntament amb un resum de l’acord del Ple de 22 de setembre de 2016 i amb la informació sobre el procediment que se seguirà fins al canvi de noms. Aquesta informació es divulgarà pels mitjans de comunicació municipals. 

• Les persones interessades, veïns i entitats del poble podran fer arribar les seves propostes de noms nous, degudament raonades (màxim una pàgina), mitjançant instància genèrica a presentar de forma telemàtica i presencial al registre general de l’Ajuntament de Vilassar de Mar, entre novembre i desembre de 2018. 

• El gener de 2019, un grup de treball format pel Consell Assessor de Cultura, un representant del carrer Dr. Modrego, un altre de la plaça Carlos Trias, i un membre de cada partit polític amb representació municipal s’encarregaran d’establir els criteris i seleccionaran cinc noms per a cada carrer i plaça, incloent-ne un a proposta de cada grup dels veïns afectats, que es portaran a votació. 

3- L’Ajuntament de Vilassar de Mar procedirà a canviar els noms de manera oficial i notificarà el canvi i les implicacions que se’n deriven a tots els veïns i veïnes i als  organismes pertinents (registre de la propietat, companyies de serveis...), els dos mesos següents d’una votació que coincidirà amb els Pressupostos participatius. 

4- L’Ajuntament de Vilassar de Mar assessorarà els veïns afectats en les actuacions vinculades als canvis de nom.

 

III.- PREGUNTES FREQÜENTS:

El què oferim a continuació no és un nombre tancat de casuística; és a dir, de situacions que els veïns i veïnes dels carrers afectats es poden trobar, però sí un recull de preguntes freqüents que els afectats ens han fet arribar en les reunions que fins al moment s’han celebrat: 

1.- Un cop s’hagi procedit al canvi de nom, que farà l’Ajuntament de Vilassar de Mar per donar a conèixer les noves denominacions de carrers? 

L’Ajuntament el que farà immediatament després que es confirmi, mitjançant la validació dels resultats de la votació, les següents actuacions:

-Confirmació d’habitatges, locals i comerços afectats pel canvi de nomenclatura. Avís a través de carta i a través de gestors o administradors de finques.

-l’Ajuntament comunicarà a àrees municipals, organismes oficials i altres administracions el canvi de denominació, així com a les principals empreses de subministraments (llum, aigua, gas, telefonia...).

-L’Ajuntament també comunicarà al Registre de la propietat (3 de Mataró) el canvi de denominació.

-L’ajuntament també expedirà certificat de canvi de denominació per si algú ha de fer algun tràmit. 

2.-Quines passes haurà de fer el ciutadà que vulgui posar al dia documents oficials i els subministraments i quan ho haurà de fer? 

-El ciutadà haurà de fer canvis en el DNI, Passaport, carnet de Conduir, targeta Seguretat Social, domicilis bancaris, i escriptures de propietat...

-No s’ha de fer de seguida, tot i que qui vulgui ho podrà fer des del primer dia malgrat no sigui obligatori (aleshores necessitarà el pertinent certificat de l’Ajuntament).

-Pot fer-se en el moment de renovació del DNI o en el moment de la compravenda de la finca o d’escriptura d’acceptació d’herència, etc... 

3.-El ciutadà que per la raó que sigui no sàpiga com procedir podrà dirigir-se a l’Ajuntament per cercar ajuda en els tràmits? 

-Sí. El ciutadà que necessiti fer els tràmits i no sàpiga com procedir, ni els documents que necessita ni a qui dirigir-se, tindrà al seu servei una persona que l’Ajuntament habilitarà per tal d’assessorar-lo en tots els tràmits i documentació que necessiti per tal d’adaptar al nou nomenclàtor la seva documentació.

També s’habilitarà una bústia de correu per rebre observacions i un telèfon per facilitar la tramitació de documentats i/o certificats.  

IV.- SISTEMA DE VOTACIÓ DELS CANVIS DE NOM.  

Es distingiran tres períodes de votació segons el canal que s’utilitzi: 

a. vot telemàtic: s’iniciarà el 4 de març i finalitzarà el 17 de març de 2019.

b. vot presencial a través d’ordinador: s’iniciarà l’11 de març i finalitzarà el 17 de març de 2019.

c. vot presencial a través d’urna: s’iniciarà l’11 de març i finalitzarà el 17 de març de 2019.

Es farà difusió dels terminis amb antelació suficient a través dels canals habituals.

Cada persona podrà exercir el seu dret a vot una sola vegada.

El vot telemàtic es podrà emetre a través de l’APP Vilassar de Mar. El procés de votació es mantindrà actiu a l’aplicatiu des de les 00.00h del dia que s’iniciï el termini i fins a les 13.00h del diumenge que finalitzi el procés.

Per votar caldrà descarregar l’APP, obrir-la, pitjar el botó “Canvis de nom de carrers”, introduir el DNI, seleccionar 1 carrer per cada una de les dues opcions i prémer el botó “Emetre vot”.

El vot presencial es podrà fer de dues maneres: 

a. Vot per ordinador: s’habilitaran ordinadors a la Biblioteca Municipal al llarg d’una setmana (de dilluns a dissabte, en horari d’obertura al públic), i també el diumenge al matí, a l’Ajuntament, on es podrà votar en línia. El procediment serà el següent: introduir el DNI, seleccionar 1 carrer per cada una de les dues opcions i prémer el botó “Emetre vot”.

b. Vot a l’urna: Es podrà votar amb urna a la Biblioteca Municipal al llarg d’una setmana (de dilluns a dissabte, en horari d’obertura al públic), i també el diumenge al matí, a l’Ajuntament. Caldrà portar el DNI o qualsevol altre document identificatiu que porti fotografia. A l’equipament hi haurà butlletes disponibles en les quals caldrà marcar amb una creu els 2 noms escollits. Aquelles butlletes que continguin més d’un nom per carrer seran considerades vot nul.

Finalitzat el termini, el mateix diumenge al matí, la Comissió es reunirà per fer el recompte de vots. S’assignarà el nombre de vots totals rebuts a cada carrer, quedant a partir d’aquell moment ordenats de més a menys vots. En cas que sigui necessari un desempat entre denominacions de carrers es farà per sorteig.

Tan bon punt acabi el recompte es faran públics els resultats i se’n farà difusió a través de l’App i dels mitjans de comunicació habituals.