El Ple municipal del 23 d’octubre ha aprovat inicialment, per unanimitat, la modificació de l’Ordenança Fiscal núm. 11, que regula la taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals per al 2026. Amb els canvis, s’introdueixen mesures per fomentar les pràctiques sostenibles, ajustar els imports als costos actuals del servei i fer el sistema més just i equilibrat.
Foment de l’autocompostatge
Una de les principals novetats és l’ampliació de les bonificacions per a les llars que practiquen l’autocompostatge. Les persones que acreditin la gestió pròpia de les restes orgàniques mitjançant compostatge casolà podran gaudir d’una reducció del 80% del còmput de la part variable de la quota. Per accedir a aquesta bonificació, caldrà presentar la sol·licitud abans del 31 de gener de 2026 i superar una visita tècnica de verificació per part de l’Ajuntament.
Aquesta mesura segueix les directrius europees i les recomanacions de l’Agència de Residus de Catalunya, que promouen l’autocompostatge pels seus beneficis ambientals. L’autocompostatge contribueix a reduir els costos municipals de recollida i tractament, motiu pel qual la bonificació s’aplica sobre la part variable, que grava el concepte de pagament per generació.
Mesures per a famílies amb nadons
També s’introdueixen ajustos per a les famílies amb nadons, amb l’objectiu d’evitar que la generació de residus vinculada a la criança —com ara els bolquers— suposi un cost addicional. Així, als habitatges on constin infants nascuts durant el 2026 o els dos anys anteriors se’ls aplicarà com a màxim el tram 3 de la fracció resta, que equival a 38,93 euros segons la nova ordenança. D’aquesta manera, també es deixa marge per premiar pràctiques de reducció de residus en aquest àmbit.
Actualització de quotes en la recollida domèstica
Pel que fa a la recollida domèstica, la quota bàsica s’actualitza lleugerament, passant de 210 a 212 euros per immoble, i la part variable experimenta petits increments per tram. Això és degut a l’actualització de la previsió de costos del tractament de residus i d’ingressos d’aquelles fraccions que generen un retorn econòmic a l’Ajuntament, que són principalment el paper, els envasos i el vidre.
Reduccions en la recollida comercial
La recollida comercial es beneficiarà de reduccions significatives. A la quota bàsica, els establiments de fins a 150 m² veuran una rebaixa del 9% respecte al 2025, mentre que els locals de més de 150 m² gaudiran de reduccions d’entre el 29% i el 30%. Els habitatges d’ús turístic (grup E2) passaran a tributar de manera efectiva com a usuaris comercials, amb una quota fixa de 265 euros, que representa un 25% més que la quota fixa de la domèstica, independentment de la seva superfície, d’acord amb les indicacions de l’ORGT. Aquesta modificació i les reduccions aplicades al sector comercial a la part variable responen a una actualització dels ingressos previstos per les fraccions de residus comercials que generen més retorn, com el cartró i els envasos.
Compliment de la normativa i perspectives de futur
Recordem que la taxa de residus ha de cobrir, per llei, des del 2025, el 100% del cost de la recollida i tractament dels residus. La determinació dels diferents preus s’estableix a partir d’un informe econòmic detallat, que analitza totes les partides de despesa i les previsions de generació de residus de cada fracció, fet que fa especialment complex fer-hi qualsevol modificació.
De cara al 2027, ja s'han començar a treballar altres aspectes que cal reajustar per fer-ne una taxa encara més equitativa i basada en el pagament per generació, premiant les bones pràctiques ambientals i fomentant la corresponsabilitat ciutadana.
Amb aquesta aprovació inicial, s’obre el període d’exposició pública i presentació d’al·legacions. Transcorregut el període d’exposició pública sense haver-se presentat reclamacions, els acords adoptats restaran definitivament aprovats.