Acords de la sessió plenària ordinària del 25 de setembre de 2025

Es va donar compte de la dissolució del grup municipal del PSC, que deixa els seus tres regidors a l’Ajuntament, Albert Bartrolí, Virginia Gérez i Núria Paricio, com a regidors no adscrits

El ple ordinari de setembre va aprovar, entre altres punts, l’elecció de Narcís Tenas com a nou jutge de pau i va donar llum verda a l’aprovació inicial del Mapa d’Instal·lacions Esportives Municipals, del reglament de la Comissió de Patrimoni Cultural, del Document Únic de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM) i de l’ordenança del nomenclàtor per incrementar la presència de noms de dona a l’espai públic. La sessió també va servir per informar de la dissolució del grup municipal del PSC, que deixa els seus tres regidors a l’Ajuntament, Albert Bartrolí, Virginia Gérez i Núria Paricio, com a regidors no adscrits.

La sessió plenària ordinària de l’Ajuntament de Vilassar de Mar del 25 de setembre va començar amb la felicitació de l’alcaldessa, Elena López, a la regidora Laura Martínez arran del seu nomenament com a diputada al Parlament de Catalunya.

La sessió va continuar amb els punts establerts a l’ordre del dia. En primer lloc, es va aprovar per unanimitat l’acta de la sessió anterior, corresponent al 17 de juliol.

A continuació, es va informar del pas a regidors no adscrits dels tres membres del PSC-CP després que la Federació del Maresme del PSC sol·licités la dissolució del grup municipal i suspengués de militància els seus representants. Així, el regidor Albert Bartrolí i les regidores Virginia Gérez i Núria Paricio passen a ser regidors no adscrits. En nom dels tres, Gérez va llegir un manifest en què lamentaven la decisió del partit, però reafirmaven el seu compromís amb el govern municipal i amb la ciutadania, recordant que continuaran treballant per dur a terme les propostes recollides al seu programa electoral.

Al tercer punt, es va donar compte de l'informe de control financer posterior corresponent a la morositat de l'Ajuntament de Vilassar de Mar de l'exercici 2024. L’interventor municipal va explicar que es compleixen els terminis legals de pagament i el període mitjà establert, i que tots els informes han estat tramesos dins del termini al Ministeri d’Hisenda.

El quart punt va ser l’elecció del nou jutge de pau titular i substitut. Es van presentar nou candidatures i el ple va decidir fer la votació de manera secreta, a través d’urna. El resultat va ser l’elecció de Narcís Tenas Garcia com a jutge de pau titular, amb 17 vots, i de Natalia Espelta Morral com a jutgessa de pau substituta, amb 13 vots. L’alcaldessa va agrair la tasca del jutge sortint, el doctor Gaya, que ha ocupat el càrrec durant vuit anys.

Pel que fa al cinquè punt, es va aprovar per unanimitat del plenari la modificació del pressupost 2025 mitjançant suplement de crèdit finançat amb fons de contingència, de 3.649 euros. L’alcaldessa va explicar que eren diners per cobrir els interessos de demora derivats d’una sentència.

Pel que fa al sisè punt, es va aprovar la resolució d'al·legacions i l’aprovació definitiva de les bases generals reguladores dels processos selectius de cobertura temporal i definitiva de l'Ajuntament de Vilassar de Mar. En concret, es van desestimar les dues al·legacions presentades. Tots els regidors hi van votar a favor, excepte la regidora del PP, que es va abstenir. 
En aquest punt, des de Junts Estimem Vilassar es va recordar que la feina d’aquestes bases es va iniciar durant el seu mandat, mentre que l’alcaldessa va puntualitzar que va ser l’actual govern qui va culminar les reunions amb els treballadors i va tancar l’acord.

Pel que fa al setè punt, es va aprovar per unanimitat la delegació de competència a la Diputació de Barcelona per constituir una borsa supramunicipal per cobrir necessitats temporals de personal en la categoria de tècnic d’educació infantil (subgrup C1 / assimilat al subgrup funcionarial C1) pel sistema d’oposició el 2026. L’alcaldessa va recordar que l’escola bressol té la necessitat de dotar-se de personal de forma ràpida per cobrir baixes i que amb la delegació d’aquesta funció a la Diputació tota la tramitació serà més àgil.

Quant al vuitè punt, es va aprovar per unanimitat l’autorització de compatibilitat laboral a una treballadora, auxiliar administrativa de l’àrea de Serveis Socials, amb una altra activitat a l’àmbit privat, sempre fora del seu horari laboral.

Pel que fa al novè punt, es va aprovar per unanimitat la bonificació del 95% de l'ICIO (Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres) i l’exempció de taxes de les obres de l'institut Pere Ribot realitzades pel Departament d’Educació de la Generalitat. Tal com va explicar el regidor d’Urbanisme, Albert Bartrolí, és una fórmula contemplada en la normativa que la Generalitat ha demanat aplicar.

Quant al desè punt, es va aprovar per unanimitat la desafectació per alienació de vehicles i maquinària obsolets provinents del contracte de neteja. La regidora de Medi Ambient, Agnès Salat, va explicar que aquest material pertany a l’Ajuntament i aquest acte de desafectació permetrà que pugui sortir a subhasta pública. El punt estarà 15 dies a exposició pública i, si no es presenten al·legacions, quedarà aprovat definitivament.

Pel que fa a l’onzè punt, es va aprovar amb l’abstenció de la regidora del PP, el vot en contra de Junts Estimem Vilassar i els vots a favor de Babord, ERC-VdMFutur i els cinc regidors no adscrits, el Mapa d'Instal·lacions Esportives Municipal (MIEM). Des del govern van explicar que aquest mapa ha de ser la referència a l’hora de prendre determinades decisions i van afegir que ha d’ajudar a conèixer millor el sistema esportiu local i a redefinir la línia d’actuació en matèria esportiva de l’Ajuntament a llarg termini, ja que els reptes que es plantegen són estructurals i no es resolen a curt termini. La regidora d’Esports, Núria Paricio, va explicar que la validesa és de 10 anys i que el document conté una anàlisi i interpretació del context des del punt de vista demogràfic, social, econòmic i urbanístic, una anàlisi del sistema esportiu local, un diagnòstic sobre l’organització funcional de la regidoria d’Esports, una proposta de mapa d’equipaments esportius i unes orientacions per al desplegament en diferents fases que es prioritzen en el mateix document. El MIEM estarà a exposició pública durant 30 dies hàbils.
Des de Junts Estimem Vilassar van justificar el seu vot en contra. El regidor Eduard Sirvent va dir que el document “té una visió manipulada de les actuacions a realitzar en el nostre poble”, apuntant que s’havia eliminat deliberadament del document original la part d’equipaments a construir que marcava com a prioritat la pista annexa de la Bòbila. La principal preocupació dels clubs de sala, va afegir, és la manca d’espai de pista. 
En resposta, la regidora va remarcar que el MIEM és un treball de la consultora sota criteri tècnic i no polític, i que la prioritat del govern actual és la d’arreglar el que hi ha malmès en aquests moments amb grans deficiències, com és el Pavelló Paco Martin, canviar el parquet de la pista de la Bòbila i arreglar tot l’entorn del camp de futbol Ona Batlle, entre altres temes. La regidora va apuntar que, una vegada el document estigui aprovat definitivament, la voluntat del govern és buscar subvencions per fer una pista annexa perquè es necessiten més espais.

Pel que fa al dotzè punt, es va aprovar per unanimitat el retorn de la garantia del contracte de servei de recollida de residus urbans i neteja de la via pública de Vilassar de Mar corresponent a l’anterior contracte, el del 2003. Per tant, es procedirà a la cancel·lació i devolució de les fiances de 47.912 euros i 45.391 euros dipositades per Urbaser, atès que es compleixen els requisits legals necessaris.

Quant al tretzè punt, es va aprovar per unanimitat l’aprovació inicial del Reglament de funcionament de la Comissió de Patrimoni Cultural de Vilassar de Mar. La Comissió és l’òrgan d’estudi, debat i informe de les actuacions que tenen incidència en l’àmbit de les competències del Pla Especial Urbanístic de protecció i catàleg del patrimoni històric, arquitectònic i ambiental de Vilassar de Mar. Aquest òrgan vetllarà per l’acompliment de les directrius i objectius de la normativa i per la qualitat arquitectònica de les intervencions, que en tot moment hauran de respectar els valors dels béns catalogats. El reglament estarà en exposició pública durant 30 dies hàbils a partir de la seva publicació al BOPB i, si no es formulen al·legacions, quedarà aprovat definitivament.

Pel que fa al catorzè punt, es va aprovar inicialment el Document Únic de Protecció Civil Municipal de Vilassar de Mar (DUPROCIM). Aquest document estableix el marc orgànic i funcional amb l’objectiu de prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns, i donar resposta adequada a les possibles situacions d’emergència del municipi. Des del govern, el regidor de Governació i Protecció Civil, Àngel Font, va recordar quines són les afectacions o riscos que podria tenir Vilassar de Mar i que estan previstes en el DUPROCIM, com són inundacions, sismes, nevades, episodis de contaminació accidental de les aigües marines, ventades i pandèmies. El DUPROCIM estarà en exposició pública durant 30 dies hàbils.

Quant al quinzè punt, es va aprovar per unanimitat la revisió anual del padró municipal d'habitants a data 1 de gener de 2025. El nombre d’habitants de la nostra localitat en aquesta data és de 21.227.

En el setzè punt, es va donar compte dels decrets d'alcaldia del 2605/2025 al 3470/2025.

En el dissetè punt, es va portar a votació un assumpte d’urgència: el reconeixement extrajudicial de crèdit per al pagament de factures corresponents als mesos d’abril i maig de 2025. Tant la declaració d’urgència com el contingut de l’acord es van aprovar per unanimitat.

El punt següent feia referència a la modificació del contracte de prestació de serveis municipals amb l’empresa Serveis Urbans Vilassar de Mar SA (SUVISA). L’acord, també presentat amb caràcter d’urgència, es va validar amb el vot favorable de tot el plenari. La regidora d’Equipaments, Agnès Salat, va detallar que la modificació suposa ampliar diversos serveis: una bossa d’hores per a neteges eventuals i suport a la brigada municipal, més hores de neteja arran de l’obertura de nous equipaments com el Teatre Ateneu, reforç de la neteja a l’Escola Bressol Municipal de l’avinguda Eduard Ferrés i la incorporació d’un operari de consergeria per a les pistes escolars i tasques de jardineria.

Pel que fa al dinovè punt, el plenari va aprovar inicialment l’ordenança reguladora del nomenclàtor de Vilassar de Mar, també per via d'urgència. La urgència va ser validada per unanimitat, mentre que l’acord final va comptar amb el suport de tots els regidors, excepte el de la regidora del PP, que hi va votar en contra. 
La regidora de Cultura i Feminismes, Marta Rovira, va explicar que l’ordenança omple un buit normatiu i permetrà donar més presència a noms de dones en carrers, places i equipaments, responent així a les demandes de les entitats feministes del poble. Segons va detallar, els criteris establerts inclouen el compliment de la Llei de Memòria Històrica, la incorporació de dones rellevants vinculades al municipi i la preservació dels topònims i antropònims tradicionals.
La regidora del PP, Yolanda Laspalas, va justificar el seu vot negatiu afirmant que donaven suport a visibilitzar les dones en el nomenclàtor, però no al fet que la Llei de Memòria Històrica fos un dels paràmetres de referència.
Des de Junts Estimem Vilassar es va recordar que aquesta ordenança respon a un deute pendent amb les dones i transmet a les nenes, quan vegin noms de dones a l’espai públic, el missatge que poden arribar on vulguin.

En l’apartat de precs i preguntes de l'oposició al govern, la regidora no adscrita Carla Fernández va obrir el torn demanant explicacions sobre un incident ocorregut en una escola de primària, provocat per una persona aliena al centre. Tant l’alcaldessa com la regidora d’Educació van aclarir que la Policia Local té el cas sota control i que ja s’ha reunit amb la direcció del centre per reforçar les mesures de seguretat necessàries.
Fernández també es va fer ressò de les queixes de veïns per la manca de socorrista i de línia de vida a la platja de Ponent. El regidor de Platges, Albert Bartrolí, va explicar que aquesta és una de les platges dinàmiques del municipi, amb variacions constants de sorra, i que per això els tècnics no recomanaven instal·lar-hi una línia de vida. Pel que fa al servei de socorrisme, va precisar que aquest estiu s’ha apostat per una vigilància mòbil, amb un socorrista que recorria la platja regularment. De cara a la propera temporada, va avançar que es plantejarà la possibilitat d’incorporar un sistema de vigilància per imatges.
Com a prec, la mateixa regidora va sol·licitar la reparació de voreres que provoquen caigudes, especialment entre la gent gran. El regidor de Via Pública li va respondre que ja s’ha aprovat una partida de 100.000 euros destinada a una empresa especialitzada en arranjaments, que començarà a treballar la setmana vinent. El regidor va avançar que ja s’han marcat al paviment 10 punts prioritaris per a les primeres actuacions.

El regidor no adscrit Alfons Núñez va preguntar per quan s’incorporarien tres noves places d’agents de la Policia Local. El regidor de Governació li va contestar que les noves incorporacions estan previstes per a aquest trimestre i va recordar que abans de l’estiu ja s’havien afegit tres agents més a la plantilla.

Per part del PP, la regidora Yolanda Laspalas va reclamar una millor il·luminació al tram de pujada al cementiri i una major neteja dels espais d’esbarjo per a gossos. En aquest darrer punt, la regidora de Benestar Animal, Virginia Gérez, va explicar que aquests espais es netegen tres cops per setmana.

Des de Junts Estimem Vilassar es va plantejar la preocupació per les avaries en l’enllumenat públic, especialment pel fet que el polígon industrial portava una setmana sense llum. El regidor de Via Pública va explicar que els tècnics apunten com a hipòtesi microtalls de corrent en alguns domicilis que confonen el sistema d’encesa de l’enllumenat públic, i va assegurar que s’estan estudiant solucions per resoldre el problema al més aviat possible.
Junts Estimem Vilassar també va preguntar per la situació del contracte de poda i el calendari de la nova campanya. La regidora de Medi Ambient va aclarir que s’està treballant en uns plecs nous que permetin cobrir tot el verd urbà del municipi, fet que ha alentit la licitació. Tot i així, va recordar que, encara que el contracte anterior de poda estigui vençut, si es detecta alguna anomalia puntual, aquesta s’atén.
En la mateixa línia, una altra regidora de Junts Estimem Vilassar va preguntar per l’estat de les obres de la urbanització de l’obra d’àmbit privat de pisos al Barato. El regidor d’Urbanisme va respondre que el consistori va detectar anomalies i va ordenar la paralització temporal dels treballs, però que recentment ja s’ha autoritzat la seva continuació.
Finalment, la portaveu de Junts Estimem Vilassar Laura Martínez va adreçar un prec al grup de Babord, demanant que es tracti tots els treballadors municipals que sol·liciten compatibilitat amb altres feines fora del seu horari laboral de la mateixa manera, sense distincions per categoria professional. Va recordar que, quan eren a l’oposició, Babord havia votat moltes vegades en contra d’aquestes compatibilitats, mentre que en aquesta sessió plenària havia votat a favor.

En el torn de les preguntes del públic, hi van intervenir diferents veïns i veïnes. La primera va demanar que onegés al municipi la bandera de Palestina. L’alcaldessa li va respondre que ho traslladaria a la Junta de Portaveus.

Una altra veïna va demanar per l’accessibilitat del passadís del carrer Mn. Teixidó fins a arribar a l’avinguda Eduard Ferrés, que té escales. La regidora Agnès Salat li va respondre que, tot i que hi havia una partida per fer-ho aquest any, finalment no es podrà executar fins al 2026. El projecte, va dir, estava redactat però no aprovat, i el pressupost, en superar els 40.000 euros, fa que s’hagi de licitar, i això té uns terminis.

El nou jutge de pau, Narcís Tenas, va prendre la paraula per agrair la confiança de les persones que l’havien votat al ple i va assegurar que serà un honor representar el poble en aquest càrrec.

Finalment, va intervenir un grup de veïns dels blocs de protecció oficial de Les Pinedes, que van reiterar les seves queixes pel mal estat de manteniment dels edificis, les elevades quotes de manteniment que paguen i la incertesa sobre si disposaran de calefacció aquest hivern. Els veïns van reclamar solucions urgents. L’alcaldessa va agrair la intervenció, va recordar que porten sis mesos al govern i que la situació dels blocs de protecció oficial de Les Pinedes està enquistada des de fa molts anys. Elena López va dir que el govern compartia al 100% el discurs de les veïnes i que té la voluntat de posar-hi remei. L’alcaldessa va avançar que dimarts vinent hi ha programada una reunió per exposar algunes de les mesures previstes. El regidor Albert Bartrolí va afegir que l’objectiu és poder passar d’un model de manteniment correctiu a un de preventiu, per tal d’evitar la repetició de situacions similars.