Acords de la sessió plenària ordinària del 19 de setembre de 2024

El Ple va començar amb la declaració institucional de suport al Tractat sobre la Prohibició d’Armes Nuclears i, entre els punts de l'ordre del dia, es va aprovar de forma inicial l'ordenança reguladora de la gestió de residus municipals i l'ordenança municipal reguladora de les mesures aplicables a l’abastament d’aigua potable i als usos de l’aigua en situació de sequera

La sessió plenària del dijous 19 de setembre va iniciar-se amb la lectura d’una declaració institucional de l’Ajuntament de suport al Tractat sobre la Prohibició d’Armes Nuclears, que reclama al govern de l’estat espanyol signar i ratificar el tractat aprovat per les Nacions Unides. El Tractat, adoptat el 7 de juliol de 2017 a les Nacions Unides, prohibeix a tots els països que el ratifiquin el desenvolupament, la producció o la fabricació d’armes nuclears, així com la seva adquisició, possessió i emmagatzematge.

La plenària va continuar amb els punts de la part resolutiva i, en primer lloc, es va aprovar per unanimitat l’acta de la sessió plenària anterior del 18 de juliol.

El segon punt de l’ordre del dia es va centrar en l’aprovació del reconeixement extrajudicial de crèdit d’obligacions, que va comptar amb els vots a favor del govern, Junts Estimem Vilassar i ERC-VdMFutur, i els vots en contra de l’oposició, Babord, PSC i PP. Els grups de l’oposició van ser especialment crítics amb el pagament de factures per serveis prestats sense la licitació ni la cobertura contractual adequades. Tot i això, el regidor d’Hisenda, Adrià Saborit, es va comprometre a implementar un pla de contractacions per minimitzar aquests reconeixements de crèdit en el futur.

El tercer punt, que tractava sobre la modificació de la plantilla del personal laboral de l’Ajuntament, es va aprovar per unanimitat. El regidor de Recursos Humans, Eduard Sirvent, va explicar que les principals modificacions incloïen l’amortització d’una plaça de mestre d’Escola d’Adults per jubilació i dotar una plaça de Tècnic/a de Difusió del patrimoni cultural. 
Els grups de l’oposició van insistir en la necessitat de completar la Relació de Llocs de Treball (RLT) i la Valoració de Llocs de Treball (VLT) per ajustar adequadament la plantilla. Sobre aquest tema, Sirvent va indicar que la RLT està en curs i que properament s’iniciarà la redacció de les fitxes de cada lloc de treball. També va recordar que l’organigrama es va lliurar als treballadors a finals de juliol i que s’estava negociant amb ells la quantitat que al pressupost del 2025 es pot incloure tant per a l’augment de salaris com per a l’increment de la plantilla.

En el quart punt, es va aprovar per unanimitat l’autorització d’una despesa per import total de 5.164,90 euros, a favor del Consell Comarcal, corresponent a la quota per a l’any 2024 del conveni de col·laboració per a l’ús i gestió de les borses de personal d’àmbit comarcal per ocupar llocs de treball de caràcter temporal a l’Ajuntament. 

També, per unanimitat, es va aprovar l’adhesió de l’Ajuntament al Sistema per a l’Optimització de la Compra Pública Local (SOCPL) de la Diputació de Barcelona. Aquest sistema permet uns processos de compra pública més eficaços i eficients, així com una simplificació administrativa per als ajuntaments. L’alcaldessa, Laura Martínez, va explicar que aquesta adhesió genèrica és necessària per poder adherir-se específicament a les contractacions que aprovi el SOCPL.

El sisè punt tractava sobre l’aprovació inicial de l’ordenança reguladora de la gestió de residus municipals, i es va aprovar amb els vots favorables de Junts Estimem Vilassar, ERC-VdMFutur, les abstencions del PSC i PP, i el vot en contra de Babord. El regidor de Medi Ambient, Gerard Grau, va destacar la necessitat de l’ordenança per a la implementació del nou sistema de recollida de residus.
El PSC va expressar un cert descontentament per les modificacions d’última hora en l’ordenança, que el seu portaveu, Albert Bartrolí, va dir “són significatives i implicaran una contradicció entre l’ordenança reguladora i la fiscal”. Per això, va dir, tot i que el seu grup se sentia partícip de la redacció de l’ordenança, s’abstindrien. 
Babord va manifestar sentir un regust amarg amb l’ordenança. Segons la seva portaveu, Elena López, des de la primera reunió de la comissió d’estudi, Babord ja va advertir que calia definir el concepte de gran generador o gran productor en el cas de la recollida comercial. “Al final una cosa que prometia molt l’estem tancant en fals per una qüestió que no és baladí”. Tampoc, va dir, entenien per què l’ordenança reguladora en aquest apartat de gran generador remetia a l’article 21 de l’ordenança fiscal, que segurament més endavant es modificarà, o que altres punts de l’ordenança remetessin al web municipal per explicar temes que haurien d’estar en el contingut de l’ordenança.
L’ordenança, aprovada inicialment, es posarà a exposició pública durant un termini de 30 dies. 

En el setè punt, es va aprovar inicialment l’ordenança municipal reguladora de les mesures aplicables a l’abastament d’aigua potable i als usos de l’aigua en situació de sequera. El regidor de Medi Ambient va explicar que l’ordenança permet a l’Ajuntament dotar-se de les eines necessàries per a quan torni una situació d’emergència i fomentar l’estalvi en el consum d’aigua en situació de sequera. L’ordenança es va aprovar amb els vots a favor de Junts Estimem Vilassar, ERC-VdMFutur i el PSC, i les abstencions de Babord i el PP. 
El PSC, tot i votar a favor, va expressar dubtes sobre la capacitat de l’Ajuntament per aplicar l’ordenança, especialment en temes de coordinació amb l’empresa explotadora de l’aigua a Vilassar de Mar.
Babord, que es va abstenir, va qualificar l’ordenança de genèrica i abstracta i va dir que les mesures haurien de ser més concretes per obtenir resultats. Va recordar que la comissió per a redactar-la només s’ha reunit un cop i que no s’havia parlat amb la comunitat agrícola que és qui necessita l’aigua per als seus conreus.
L’ordenança quedarà en exposició pública durant un període de 30 dies, a partir de la seva publicació al BOPB.

El vuitè punt va abordar la modificació del Reglament del Consell Escolar de Vilassar de Mar i la constitució de la comissió d’estudi per portar a terme aquesta tasca. La regidora d’Educació, Carla Fernández, va recordar que el Ple Municipal del 26 de juliol de 1989  va aprovar les normes específiques d’organització i funcionament del Consell Escolar Municipal de Vilassar de Mar. Va subratllar que, a conseqüència del creixement de la població i construcció de nous centres educatius al municipi, es fa imprescindible una actualització del Reglament del Consell Escolar Municipal ajustat a les necessitats actuals del municipi i al marc normatiu i també al nou Reglament de Participació Ciutadana i que es farà amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona. Tots els grups van votar a favor. Babord, però, es va mostrar sorprès que en la comissió d’estudi no hi hagi representants dels grups municipals. 

En el novè punt, es va aprovar per unanimitat la xifra d’habitants amb data d’1 de gener de 2024, que és de 21.163 persones.

Després de la part resolutiva, el Ple va passar a la part de control, on es van debatre dues mocions no resolutives. La primera, presentada pel grup municipal de Babord, es va aprovar per unanimitat i instava a resoldre temporalment l’accessibilitat a l’estació de rodalies de Vilassar de Mar davant els problemes amb l’ascensor de l’interior de l’estació de l’andana costat mar. Des de Babord consideren que és intolerable que els ascensors que permeten l’accés a l’andana direcció Mataró a l’estació de Rodalies de Vilassar de Mar no estiguin disponibles des de fa 10 mesos. Entre els acords de la moció, hi ha exigir a l’administració responsable de la infraestructura de l’estació (RENFE o ADIF) que habiliti una porta d’accés lliure que comuniqui l’andana via 1, la de costat mar, amb el passeig Marítim, de manera que qui ho necessiti pugui utilitzar els ascensors de l’Ajuntament que permeten l’accés al passeig Marítim per complir així amb el codi d’accessibilitat; garantir la continuïtat de les revisions periòdiques que actualment es fan als ascensors de l'Ajuntament i seguir actuant amb la màxima diligència quan es detectin avaries; comunicar per escrit al Departament de Territori, a Rodalies de Catalunya i a RENFE i ADIF l'acord de la moció, així com la incidència en els ascensors de l'estació que s'allarga des de fa mesos i reiterar la urgència de la seva reparació.

La segona moció, presentada conjuntament pels grups municipals de Babord i PSC, referent a la informació a la població arran de la resolució judicial definitiva de Can Vives, va ser rebutjada en segona votació amb el vot de qualitat de l’alcaldessa, després d’un empat amb 9 vots a favor de Babord, PSC i PP, 9 vots en contra de Junts Estimem Vilassar i 3 abstencions d’ERC-VdMFutur.
La moció instava al govern municipal a comunicar les resolucions judicials i els seus efectes de forma consensuada i amb les opinions dels grups municipals a través dels mitjans de comunicació municipals. També sol·licitava la convocatòria d’una Reunió de poble per facilitar la informació sobre el futur de can Vives i poder realitzar un debat obert dels diferents grups municipals, entitats i població sobre la qüestió, així com que el govern municipal seguís informant de manera puntual als grups municipals sobre les novetats que es produeixin per abordar de cara al futur el projecte de can Vives i adoptar les decisions de la manera més consensuada possible.

A la part expositiva, la moció recordava els antecedents del projecte de Can Vives, que preveia la urbanització i construcció de 4 blocs de pisos (89 habitatges) als terrenys entre el cementiri i el carrer de la Marina, al Barato. El 2010, la família Vives, propietària dels terrenys, els va cedir a l’Ajuntament en una permuta per construir habitatge públic, a canvi de 15 pisos i aparcaments, que havien d’estar finalitzats en un termini de 5 anys. Com que els habitatges no s’acaben construint,  la família Vives inicia un litigi judicial per incompliment, reclamant la resolució del contracte i una indemnització. La moció assenyala que la resolució recent del Tribunal Suprem, que posa fi al litigi entre la família Vives i l’Ajuntament, significa per a l’Ajuntament un pagament de 3,2M€, i la pèrdua de dues de les quatre finques per fer habitatge. 

La moció també recordava un altre litigi relacionat amb Can Vives, interposat per la SA municipal contra la societat adjudicatària del contracte, Star Law, que va comportar la resolució del contracte entre les parts i que la SA hagués de retornar a Star Law la quantitat d’1.411.497,18 euros pagats per aquesta com a part del preu del contracte.

El PP va votar a favor de la moció, argumentant que estava d’acord amb el fons de la qüestió i perquè explicava els antecedents i les conseqüències d’un projecte que va qualificar de “cacicada de CiU”.

El PSC, com a grup proposant de la moció, també va votar a favor, i va al·ludir al matí intens que s’havia viscut per incorporar esmenes a la moció per poder consensuar-la amb el govern i que finalment, tot i incorporar propostes de modificacions del govern, no s’havia arribat a consensuar perquè el posicionament dels partits del govern havia anat canviant en poques hores. “Això mostra poca coordinació interna entre els membres del govern”, va dir el seu portaveu, Albert Bartrolí.

ERC-VdMFutur, a través de la seva portaveu Marta Rovira, va mostrar el seu desacord amb part de l’argumentari de la moció que feia referència a tota la situació judicial del passat, i va recordar que el seu grup havia publicat un comunicat sobre can Vives que es podia consultar al web del partit. Rovira va assenyalar que “és una qüestió que té a veure amb governs anteriors, i aquest govern està compromès a buscar solucions”. “El nostre objectiu és que en aquest mandat es treballi perquè es facin pisos socials als terrenys que tenim de can Vives. Després d’anys de litigis, judicialment s’ha acabat el recorregut i hem de mirar endavant”, va concloure.

Des de Junts Estimem Vilassar, la regidora d’Habitatge i Urbanisme, Núria Pera, va recordar que van abordar el tema de can Vives des que van entrar a govern, amb  reunions amb la família Vives i promotors. 

Núria Pera, igual que Marta Rovira, també va afirmar que a la part expositiva de la moció de Babord i PSC hi havia imprecisions i va posar dos exemples com ara l’afirmació sobre “greus irregularitats en el procés de licitació i concessió de pròrrogues contràries a dret”, que, va dir, “mai en el seu moment va ser impugnat”. 
També va precisar les quantitats exactes pagades a la família Vives i a Star Law. A la família Vives Moya, 3.242.427,35 euros, i a Star Law, per resolució del contracte, 1.016.000 euros, més 400.000 euros d’interessos i despeses judicials, dels quals la SA Municipal havia recuperat 115.000 euros. “Aquest 1.016.000 euros no és un cost sinó una devolució a Star Law de l’import que va pagar en el seu dia”, va aclarir. “L’import desemborsat per l’Ajuntament i la SA, que no és menor, és de 3,5M€”, va finalitzar.

A continuació, la regidora d’Habitatge i Urbanisme va explicar quin és el camí que té el govern sobre la taula per avançar en la resolució d’aquest tema. “La decisió que ha pres l’Ajuntament, que no és en ferm encara, és la de confiar a la Cooperativa Llar Catalònia tota la gestió d’aquesta promoció d’habitatges”, va explicar.

Pera va concloure que el govern no té cap problema a donar explicacions a la població, però que per un principi de cautela i discreció consideren convenient posposar-ho a l’espera de rebre l’informe jurídic demanat pel govern i per l’Ajuntament que ha d’avalar tota aquesta operació amb la Cooperativa Llar Catalònia i acabar d’avançar en les negociacions amb la família copropietària del sector.

En el punt dotzè, es va donar compte dels decrets de l’alcaldia des del núm. 2694/2024 al 3384/2024.

El Ple va finalitzar amb el torn de precs i preguntes de l’oposició al govern:
El PP va preguntar sobre el control dels comerços que deixen les escombraries fora dels contenidors situats a la pista de bàsquet de la plaça del Barato. El regidor de Medi Ambient va informar que l’agent cívic havia realitzat una ronda per parlar amb els comerços, però va reconèixer que caldrà intensificar les tasques de control.
El PSC va demanar quan es preveu la convocatòria del Consell d’Inclusió. La regidora d’Educació i de Salut va avançar que la previsió és portar-ho al Ple de novembre o desembre. El PSC també va preguntar per l’estat de la RLT i la VLT, i el govern va recordar que durant la sessió plenària ja havia facilitat aquesta informació. Finalment, els socialistes van fer un prec-pregunta sobre unes obres al carrer d’en Roig que a l’agost, durant dues setmanes, van impedir als veïns accedir als seus aparcaments.
Babord va finalitzar el torn de precs i preguntes. Igual que el PSC també va preguntar pel Consell d’Inclusió i per com s’estava repensant la Xarxa d’Inclusió Social (XIS). També va demanar quines mesures es preveuen en matèria d’habitatge a curt, mitjà i llarg termini; així com pels camins escolars, l’execució del pla de sequera aprovat fa un any i mig, el bus directe a Barcelona i si s’havia parlat amb Cabrera de Mar sobre el seu projecte de llaç verd. Respecte a aquest darrer punt, l’alcaldessa va recordar que aquesta via verda no passa per Vilassar de Mar. Pel que fa al bus directe a Barcelona, el regidor de Mobilitat va explicar que la Generalitat havia denegat la petició, tot i que es continuarà treballant-hi. Pel que fa als camins escolars, es va informar que la planificació segueix el seu curs, amb l’execució de la fase 2.2.