El Ple va començar amb l’aprovació per unanimitat de l’acta de la sessió plenària del 19 de setembre de 2024.
En el segon punt, es va aprovar provisionalment la modificació de les ordenances fiscals per a l’any 2025, amb els vots a favor de Junts Estimem Vilassar, ERC-VdMFutur i Babord i les abstencions del PSC i PP. El regidor d’Hisenda, Adrià Saborit, va explicar que la majoria dels canvis responien a actualitzacions normatives, seguint el model de l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona (ORGT), garantint així una cobertura jurídica de l’ORGT. És el cas de l’ordenança fiscal núm. 01 reguladora de l’impost sobre béns immobles; l’ordenança fiscal núm. 03 reguladora de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica; l’ordenança fiscal núm. 04 reguladora de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres; l’ordenança fiscal núm. 05 reguladora de l’impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, i l’ordenança fiscal núm. 07 reguladora de la taxa per la tramitació d'expedients i l'expedició de diferents documents administratius, incloses llicències urbanístiques. En canvi, les modificacions més significatives corresponen a l’ordenança fiscal núm. 11 reguladora de la taxa per prestació del servei de gestió de residus municipals i a l’ordenança núm. 13 reguladora de la taxa per la prestació de serveis del cementiri municipal. A més, queda derogada, amb efectes a l'entrada en vigor de l'ordenança reguladora número 11, l’ordenança fiscal núm. 21, reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans comercials, que s’integra a l’ordenança número 11.
Les ordenances quedaran a exposició pública durant el termini de 30 dies hàbils, comptats des del dia següent al de la publicació de l’anunci en el Butlletí Oficial de la Província (BOP).
En el debat sobre aquest punt, el PSC va agrair la predisposició del regidor d’Hisenda per explicar a la comissió d’ordenances fiscals la quantificació de les taxes de cementiri i de residus, destacant que les noves tarifes estan dissenyades per cobrir el cost total dels serveis. Tot i reconèixer que l’actualització de la taxa del cementiri era necessària, ja que fins ara només cobria el 20% del cost del servei, el grup socialista va dir que hauria preferit una implementació progressiva. Pel que fa a la taxa de residus, van manifestar que entenien el plantejament fiscal que s’havia realitzat en la quantificació de la taxa, però que el seu grup hauria preferit un plantejament més mediambiental per tal que la incentivació a la separació tingués un impacte més significatiu sobre la taxa.
La portaveu de Babord, Elena López, es va unir als agraïments del PSC al regidor d’Hisenda i va destacar la bona feina que s’havia fet en els estudis econòmics dels costos que s’havien presentat. López va assenyalar que tant la taxa del cementiri com la de residus comporten uns increments significatius perquè el 2025 les taxes han de cobrir el 100% dels costos del servei. La del cementiri, va recordar, era clarament deficitària i Babord va considerar raonables els increments: “les quanties són petites, assumibles, i hi ha bonificacions” va afirmar López. Pel que fa a la taxa de residus, va recordar que el nou contracte de recollida suposa també tot el transport i gestió posterior i que és una ordenança fiscal que està preveient el que succeirà a partir del moment que es tanquin els contenidors de resta i orgànica. “És un primer pas molt valuós, però que en funció de l’experiència real, caldrà anar modificant i modelant”, va concloure.
El tercer punt de l’ordre del dia va aprovar, amb els vots a favor de Junts Estimem Vilassar i ERC-VdMFutur i les abstencions de Babord, PSC i PP, la modificació de crèdit en el pressupost en vigor, en la modalitat de suplement de crèdit, finançat amb ingressos addicionals provinents de l’Estat per import de 162.750 euros. El regidor d’Hisenda va justificar la modificació per cobrir necessitats imprevistes.
El PP va preguntar què hagués passat si no haguessin arribat aquests diners extraordinaris. El regidor d’Hisenda li va respondre que ho haurien buscat d’una altra partida.
El PSC va afirmar que dues de les aplicacions de depeses presentades eren clarament extraordinàries, les que corresponien a neteja i condicionament de parcs i jardins i del cementiri, però que a les altres tres, d’Educació, Esports i Festes no s’acabava d’explicar clarament quin era el cost de la despesa extraordinària. Per això, van demanar al govern més claredat a l’hora de presentar modificacions de crèdit.
Babord va recordar que aquesta era la 26a modificació de crèdit en el pressupost d’aquest exercici que feia el govern. Es va unir a la crítica del PSC sobre la falta de concreció de les despeses, i va atribuir els continus traspassos de diners d’una partida a una altra a la falta de planificació de l’acció de govern.
El quart punt, l’acord d’aprovació de reconeixement extrajudicial de crèdit d’obligacions, es va aprovar amb els vots a favor de Junts Estimem Vilassar i ERC-VdMFutur i les abstencions de Babord, PSC i PP. El regidor d’Hisenda va explicar que eren factures que no havien seguit el procediment corresponent i que estaven relacionades amb tasques del servei d’atenció domiciliària, manteniment dels ascensors i manteniment dels serveis elèctrics. El PP i el PSC van expressar preocupació per la recurrència d’aquesta situació en el Ple i Babord va explicar la seva abstenció com a mostra de confiança en el nou pla de contractació que el govern està posant en marxa per evitar-ho.
En el cinquè punt, es va aprovar per unanimitat l’increment salarial del 2% de les retribucions dels empleats públics del Patronat Municipal d’Escoles Bressol.
Pel que fa al sisè punt, es va aprovar per unanimitat la dissolució de l’organisme autònom “Patronat Municipal d’Escoles Bressol de Vilassar de Mar”, creat el 1981, que passarà a ser un servei gestionat directament des de l’Ajuntament a partir de l’1 de gener del 2025. L’objectiu del canvi, va explicar la regidora d’Educació, Carla Fernández, és el d’optimitzar recursos tant a nivell material com a nivell personal, unificar processos i ser més àgils.
En el setè punt, també es va aprovar per unanimitat l’acta de les operacions de delimitació entre el municipi de Cabrils i el de Vilassar de Mar. La regidora d’Urbanisme, Núria Pera, va explicar que el que s’aprova és el desacord amb aquesta acta perquè no es va arribar a un acord amb Cabrils, a causa d’un conflicte sobre la ubicació de nou naus del polígon industrial que pertanyen a Cabrils i paguen l’IBI a Cabrils, mentre que tots els serveis (clavegueram, enllumenat, neteja...) els paga Vilassar de Mar. Pera va explicar que ara s’eleva aquest desacord a la Generalitat que és qui decidirà quin és el límit més raonable, si el que proposa Vilassar de Mar o el que proposa Cabrils.
Quant al vuitè punt, es va aprovar, amb l’única abstenció de Babord, l’inici de l’expedient de desnonament administratiu d’un habitatge de protecció oficial propietat de l’Ajuntament de Vilassar de Mar.
Pel que fa al novè punt, es va aprovar per unanimitat l’adhesió a l’acord marc de subministrament d’equips d’impressió i de multifunció en les modalitats de compra i arrendament, adreçat a les entitats locals de Catalunya. El regidor d’Innovació, Eduard Sirvent, va informar que es renovaran els equips d’impressió de l’Ajuntament, ja que finalitza el contracte de rènting actual. Els nous equips també s’adquiriran en règim de rènting a cinc anys, mitjançant el mecanisme de compra agregada de l’Associació Catalana de Municipis. Les despeses d’arrendament seran de 50.000 euros i les impressions, durant aquests 5 anys, s’estimen en 64.000 euros.
A l’apartat de mocions no resolutives, se’n van presentar dues. La primera, impulsada pel grup municipal del PSC, per a la constitució d’una ordenança o reglament del bus urbà, es va aprovar per unanimitat. En la moció, es va assenyalar que el servei de transport urbà de Vilassar de Mar només ofereix bonificació i gratuïtat per a persones majors de 65 anys. La moció planteja que dins la comissió de mobilitat s’estudiï l’elaboració del corresponent reglament de l’ordenança, que reguli els diversos aspectes del servei d’autobús urbà i, principalment, per establir les bonificacions per a les persones amb diversitat funcional i altres col·lectius. Un altre acord és l’ampliació de l’horari del bus urbà els dissabtes a la tarda i diumenges i festius, reservant la partida econòmica corresponent de manera prioritària.
Babord va subratllar que el transport públic ha de ser una prioritat i va defensar l’ampliació dels horaris per donar un servei més útil a la població.
ERC-VdMFutur va recordar que l’ampliació dels horaris de l’autobús C-13 va ser una necessitat compartida per tots els partits durant la campanya electoral i que representa un cost important per afegir al pressupost.
Junts va destacar que des de la Regidoria de Mobilitat s’ha treballat des del primer dia per millorar el servei del bus urbà, aconseguint ja un vehicle nou, més modern, per fer el servei, i que la prioritat actual és signar un conveni amb l’empresa prestadora del servei que serà vigent fins al 2027. Segons va avançar el regidor de Mobilitat, l’ampliació d’horaris podria suposar un increment de 80.000 euros en el cost del servei.
Pel que fa a l’onzè punt, es va rebutjar amb els vots en contra dels grups de govern, Junts Estimem Vilassar i ERC-VdMFutur, i a favor dels grups proposants, la moció, no resolutiva, del PSC, Babord i PP en relació amb la plantilla, valoració de llocs de treball (VLT) i relació de llocs de treball (RLT) del personal de l’Ajuntament de Vilassar de Mar.
La moció assenyala la RLT i la VLT com les eines necessàries per determinar quants llocs i de quines característiques són necessaris per a la prestació adequada dels serveis i la realització de les funcions a l’Ajuntament. La moció afirma que la plantilla de l’Ajuntament de Vilassar de Mar està molt per sota per prestar uns bons serveis a la ciutadania i fa una comparativa amb altres pobles de població similar, segons la qual la plantilla de l’Ajuntament de Vilassar de Mar és un 11% inferior a la de Calella, un 16% inferior a la Malgrat de Mar, un 32% inferior a la del Masnou i un 34% inferior a la de Premià de Mar. La moció també apunta que les remuneracions també estan a la baixa i que la valoració de llocs de treball actualment vigent a l’Ajuntament és de fa més de 20 anys i data de l’any 2002. Els grups a l’oposició consideren que l’actualització de la valoració dels llocs de treball i la RLT ha de ser una prioritat per al govern. Entre els acords, la moció demanava que la confecció del pressupost de 2025 disposi de 500.000 € de dotació pressupostària per l'actualització salarial i per a la incorporació de nou personal per començar l’aplicació de la RLT; que la confecció dels pressupostos de 2026 i 2027 impliqui l’aplicació complerta de la RLT; assumir el compromís de finalitzar els treballs d’elaboració de la valoració de llocs de treball el juny de 2025 i en base a aquesta valoració, establir un calendari factible per anar progressivament incrementant la plantilla i adequar les retribucions del personal; i establir un calendari precís de les accions a realitzar que haurien de portar al fet que la corporació disposés del document proposta de la RLT (relació de llocs de treball) no més enllà del 31 de desembre de 2024.
Durant el debat, Babord va assenyalar la presència nombrosa de treballadors a la sala de plens per reclamar la VLT i la RLT. Va recordar al govern que fer un pressupost significa prioritzar i que només amb “voluntat” no n’hi ha prou. El regidor Eudald Tenias va retreure al govern que el pressupost de l’Ajuntament només és una eina viva pel que els interessa.
El PP va recordar que l’Ajuntament no pot funcionar eficaçment sense el personal necessari i va qualificar de “vergonyós” el procés de contractació del nou Interventor.
ERC-VdMFutur, a través de la portaveu Marta Rovira, va dir que estaven d’acord en la part de la diagnosi de la moció perquè “tenim una plantilla per a un municipi de 10.000 habitants”, però que no estaven d’acord amb la part resolutiva perquè el govern sí que ha fet passos, negociant i quantificant. Va dir que entenien el descontentament de la plantilla, però que les limitacions pressupostàries i també de normativa, havia fet que el procés avancés més lent del que voldrien.
Per part de Junts, el regidor de Recursos Humans, Eduard Sirvent, va explicar que durant l’inici del mandat s’ha anat treballant en la confecció de l’organigrama i que una de les prioritats del primer any ha estat el d’estabilitzar la plantilla per reduir la temporalitat. També va recordar que s’ha augmentat la plantilla amb un tècnic d’habitatge i un educador a l’escola bressol i que actualment l’organigrama està tancat tant en llocs de treball com en nombre de places, en procés de revisió per l’empresa contractada. Quant a dotació pressupostària, va dir que no es pot acordar en una moció perquè encara s’està treballant en l’elaboració del pressupost del 2025. El regidor va mostrar el compromís per tirar endavant la RLT i aplicar l’actualització de retribucions i realitzar noves incorporacions a la plantilla actual, però que una tasca rigorosa de la VLT i de l’RLT no es pot fer en dos dies.
L’alcaldessa va cloure el punt per aclarir que no era veritat que el personal de l’Ajuntament no fos una urgència per al govern ni que no s’hagi fet res, ja que la prioritat de Recursos Humans era estabilitzar a la plantilla que tenia contractes laborals temporals i en paral·lel treballar la RLT.
En el dotzè punt, es va donar compte dels decrets de l’alcaldia des del núm. 3385/2024 al 3704/2024.
En el tretzè punt, es va donar compte de la renúncia de la regidora del grup municipal d’ERC-VdMFutur, Camino Calvo Valera, per motius personals i laborals. La regidora, precisament per motius laborals, no va poder assistir al Ple per acomiadar-se. L’alcaldessa en nom del consistori li va agrair la feina feta i la dedicació al servei públic i li va desitjar sort en la seva nova etapa.
En l’apartat de control, amb els precs i preguntes de l’oposició al govern, el PSC va preguntar a l’alcaldessa si, com ella mateixa els havia comunicat per telèfon setmanes enrere, tenia la intenció de retirar les competències al regidor d’Hisenda per haver-li perdut la confiança. L’alcaldessa va explicar que havia fet la trucada per informar el PSC de la situació, però va aclarir que mai va arribar a signar el decret per fer-ho efectiu, i que, després de conversar amb el regidor d’Hisenda, la situació es va resoldre.
Per la seva banda, Babord va preguntar per l’estat del Pla Local d’Infància i Adolescència (PLIA) i, com a precs, va sol·licitar dades sobre la despesa de la Festa Major de Sant Joan, que se’ls convoqui per informar-los de la Festa Major de tardor i que se’ls enviï els informes de manteniment dels ascensors de la via pública. Respecte al PLIA, la regidora d’Educació va indicar que a finals de novembre hi ha la previsió de convocar el grup de treball per portar-ho endavant.
Finalment, en el torn obert de preguntes del públic, una representació dels treballadors de l’Ajuntament va intervenir per exposar la situació en què treballen, i van demanar respostes concretes a les preguntes de quants treballadors i treballadores falten a l’Ajuntament i quina quantitat econòmica té previst aplicar el govern per al 2025. L’alcaldessa va respondre que es treballa amb la voluntat per una primera aplicació pressupostària el 2025, però que com ja havia assenyalat el regidor de RRHH el pressupost del 2025 encara no està tancat, i el govern vol abordar aquest tema amb rigor, sense fer-ho precipitadament.