Acords del ple del 20 d'octubre del 2016. S'aproven provisionalment les ordenances fiscals per al 2017

El Ple ordinari corresponent al mes d'octubre celebrat el dijous dia 20 va donar compte de dos decrets d'alcaldia per iniciar el procediment per elaborar les bases reguladores per donar una subvenció, d'una banda sobre l'import de l'IBI a famílies monoparentals i equiparar-les a les bonificacions que tenen les famílies nombroses, i de l'altra, per donar una subvenció sobre l'import de l'ICIO per a rehabilitació de façanes. A la part resolutiva del ple, es va aprovar provisionalment la modificació de les ordenances fiscals municipals per al 2017.

La modificació de les ordenances fiscals es va aprovar amb els vots a favor d'ERC-VdM diu Sí, Gent per Vilassar de Mar, Vilassar de Mar sí que pot/sí puede i Babord, les abstencions de CiU i el PSC, i el vot en contra de C's. A partir de la seva publicació al BOP hi haurà 30 dies hàbils per presentar al·legacions o suggeriments.

Entre els acords d'aquest punt es va aprovar de forma provisional:

- La modificació de l'ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals: s'introdueixen canvis normatius que responen a l'actualització de la normativa.

- La modificació dels següents preus públics:

- preu públic núm. 0.1 del servei de cursos de l'Escola Municipal d'Adults: s'actualitza la redacció i s'estableix un nou preu quadrimestral de cursos.

- preu públic núm. 0.3 per la prestació de determinats serveis en l'àmbit cultural i social: s'amplia la bonificació de les entitats sense afany de lucre.

- preu públic núm. 0.5 per la cessió d'espais de la Biblioteca Municipal Ernest Lluch i Martín, per a la realització d'actes dins i fora de l'horari habitual de funcionament i per al servei de fotocòpies: s'introdueix un nou concepte, el jardí.

- La modificació de les següents ordenances fiscals:

- Impost sobre bens immobles (IBI), ordenança fiscal núm. 1: es disminueix el tipus impositiu a l'1,033% per compensar l'increment de la base liquidable, i d'aquesta manera, congelar la previsió de recaptació per al 2017. Alhora es modifica la bonificació per família nombrosa posant un escalat en funció del valor cadastral de l'habitatge per beneficiar les famílies nombroses amb habitatges amb valor cadastral més baix. I s'afegeix una bonificació del 50% als habitatges que hagin instal·lat sistemes d'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia provinent del sol durant els tres períodes següents a la instal·lació.

- Impost sobre activitats econòmiques, ordenança fiscal núm. 2: canvis normatius que responen a l'actualització de la normativa.

- Impost sobre vehicles de tracció mecànica, ordenança fiscal núm. 3: canvis normatius que responen a l'actualització de la normativa.

- Impost sobre construccions, instal·lacions obres, ordenança fiscal núm. 4: s'actualitza la normativa i es canvia una bonificació d'arranjament de façanes, que el govern preveurà a través d'una subvenció. 

- Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, ordenança fiscal núm. 5: canvis normatius que responen a una actualització de la normativa.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la tramitació d'expedients i l'expedició de diferents documents administratius, incloses llicències urbanístiques, ordenança fiscal núm. 7: s'introdueix una bonificació del 100% a les entitats sense afany de lucre per la taxa de tramitació administrativa per l'ocupació de la via pública i de repartiment de publicitat.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per l'activitat administrativa tendent a la concessió de llicència d'obertura d'establiments i d'instal·lacions, i/o d'exercicis d'activitats, així com per les tasques de comprovació, control, inspecció i altres, derivades del règim de comunicació o de declaració responsable d'inici, ampliació o canvi d'activitats, o de canvi de local, ordenança fiscal núm. 10: s'introdueix una bonificació del 100% a les entitats sense afany de lucre de la taxa per a les instal·lacions provisionals i una bonificació del 100% a les persones en atur, per la taxa de llicència d'obertura d'establiments per les activitats que s'iniciïn al nostre municipi durant l'any vigent. Pel que fa als habitatges d'ús turístic, tindran la mateixa taxa que les activitats que siguin objecte de comunicació o declaració prèvia, sense presentació de projecte (innòcues).

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans domèstics i d'establiments professionals, ordenança fiscal núm. 11: les modificacions no tenen cap efecte econòmic.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per prestació de serveis del cementiri municipal, ordenança fiscal núm. 13: s'actualitza la redacció.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la realització de les següents activitats, afectes a la circulació viària: utilització d'aparells immobilitzadors de vehicles; trasllat de vehicles al dipòsit municipal; i permanència de vehicles en dit dipòsit, ordenança fiscal núm. 14: es modifica la taxa de la utilització de la grua adequant-la al cost real del servei.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis i utilització de les instal·lacions del pavelló municipal d’esports, ordenança fiscal núm. 18: s'actualitza la redacció.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans comercials, ordenança fiscal núm. 21: s'actualitza la reducció recollida a la disposició transitòria única.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per ocupació de la via pública, ordenança fiscal núm. 30: s'introdueix una bonificació del 100% a les entitats sense afany de lucre per la taxa d'ocupació de la via pública per a activitats de promoció social, educativa, cultural, esportiva o naturalesa anàloga. A més, s'introdueixen nous conceptes: caixers automàtics i altres elements generadors d'activitats situats a pla de façana.

- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic municipal derivat de les entrades i sortides de vehicles en edificis i terrenys; i per les reserves d'aparcament, ordenança fiscal núm. 31: s'actualitza la redacció per adaptar-la a la realitat del municipi.

Vilassar de Mar sí que pot/sí puede va votar a favor tot i criticar el fet que la forma de portar-ho a aprovació, separat de l'elaboració del pressupost, defuig el debat sobre el ingressos que es volen general per poder definir les polítiques de despeses e inversions. Des del PSC, igual que més tard CiU, també es van afegir a la crítica de fer la votació conjunta perquè hi ha taxes com les de la recollida de comerciants amb les que no estan d'acord. Es van abstenir per poder presentar al·legacions. Des de C's es va criticar que “no hi ha política de govern en aquestes ordenances” perquè moltes de les bonificacions o subvencions els hi generaven dubtes. Babord es va mostrar satisfet d'haver pogut treballar les ordenances amb el govern. CiU va agrair la predisposició del regidor d'Hisenda per mantenir-los informats sobre aquest tema i van mostrar els seus recels davant algunes de les modificacions proposades com ara que a l'IBI es lligui una bonificació amb el valor cadastral de la casa sense tenir en compte la renda o en l'ICIO s'eliminin totes les bonificacions d'ofici i només es faci una subvenció per rehabilitació de façanes i no per habitatge de protecció oficial o hivernacles. Per la seva banda, Gent per Vilassar de Mar, soci de govern, va agrair públicament la feina dels serveis d'intervenció. 

El segon punt de la part resolutiva del ple va aprovar, per unanimitat, el nomenament del Sr. Damià de Bas Macià com a cronista oficial de Vilassar de Mar per reconèixer la seva tasca de dedicació a l'estudi i difusió de Vilassar de Mar, de les seves persones i de la seva història. L'Ajuntament li farà el lliurament d'una medalla commemorativa.

El tercer punt va aprovar, per unanimitat de tots els grups, iniciar l'expedient per a la creació de l'ordenança municipal reguladora del procediment sobre verificació d'habitatges buits, creant una comissió d'estudi que redacti l'avantprojecte d'aquesta ordenança.

El quart punt va aprovar, de forma inicial, la modificació de l'ordenança municipal reguladora de l'ocupació comercial de la via pública, que incorpora un nou redactat a l'article 29, per tal que els negocis que compleixin uns requisits tècnics marcats puguin tenir terrassa ocupant la calçada. La proposta de canvi es va aprovar amb els vots a favor d'ERC-VdM diu Sí, Gent per Vilassar de Mar i Vilassar de Mar sí que es pot/sí puede i les abstencions de la resta de grups: CiU, Babord, C's i PSC.

En l'apartat de mocions no resolutives:

VdM sí que pot/sí puede va presentar-ne dues. La primera, per a l'aprovació de la creació d'un grup de treball que realitzi els estudis jurídics, econòmics i financers necessaris per sustentar la viabilitat de la recuperació, per l'Ajuntament de Vilassar de Mar, de la gestió de la prestació de serveis actualment externalitzats i prestats per empreses privades, es va aprovar amb els vots a favor del grup proposant, Babord i C's, i les abstencions de la resta.

La segona moció, per a l'aprovació d'un cens d'instal·lacions d'amiant a la nostra població, posar en marxa un pla d'acció per identificar i retirar l'amiant que pugui estar instal·lat als edificis públics municipals i que l'Ajuntament de Vilassar de Mar s'adhereixi a la iniciativa "Amianto cero en Europa", es va aprovar amb els vots a favor de tots els grups municipals, a excepció de CiU, que es va abstenir perquè, segons van explicar, la Diputació ja s'ha compromès a fer-ho i l'acord de la moció referent a identificar i retirar l'amiant suposaria un cost que l'Ajuntament no sap si podrà assumir.

La moció presentada per Babord-CUP-PA, per al reconeixement dels drets del personal auxiliar d'educació especial i dels drets de l'alumnat amb necessitats educatives específiques, es va aprovar amb l'abstenció d'ERC-VdM diu Sí i Gent per Vilassar de Mar, al govern, i els vots a favor de tots els grups de l'oposició. La moció demanava recolzar la demanda d'un vetllador/a per centre amb el total d'hores lectives (25 o 30) independentment que siguin necessàries més hores i el reconeixement a l'antiguitat laboral, com en el cas de la resta de personal d'educació contractat pel Departament de la Generalitat.

La moció presentada per ERC-VdM diu Sí-AM, de suport al Correllengua 2016, es va aprovar amb el vot a favor de tots els grups, a excepció de C's, que va votar en contra perquè, segons va dir, el Correllengua va associat a l'independentisme, fent referència a l'estelada que es feia servir al cartell que anunciava el programa d'actes a Vilassar de Mar.

Per urgència es va debatre una moció de C's per garantir l'accés  universal de llibres de text. Va quedar rebutjada amb els vots en contra d'ERC-VdM diu Sí, Gent per Vilassar de Mar i Babord, l'abstenció de Vilassar de Mar sí que pot/sí puede i el vot a favor de C's, CiU i PSC. Aquestes dues darreres formacions van aprofitar per demanar un projecte educatiu de poble. Des de Babord es va titllar la moció de "populista" i van explicar que això s'hauria de treballar des del Consell Escolar Municipal, i dels del govern es va votar en contra manifestant que aquest és un servei que fan actualment les Ampes de les escoles i els Serveis Socials amb les famílies que no poden arribar.